сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Как учените отговарят на съобщения от космоса

24.7.2017 г.

Какво бихме направили, ако получим съобщение от извънземни? Астроном отговаря, че би им изпратил цялото съдържание на интернет.

Без значение дали извънземните ще пристигнат на Земята с огромен космически кораб или ще излъчат сигнал, който нашите телескопи ще уловят, разговорът между повечето световни лидери и хората вероятно ще се върти около това дали срещата ще бъде опасна.  Това твърди Сет Шостак, астроном в неправителствената организация Search for Extraterrestrial Intelligence, по-известна като SETI.

Aко зависеше от него: „Бих им изпратил интернета, защото той би им дал максимална информация за нас и нашата планета.“

Когато става въпрос за получаване на сигнал, а не за физическа визита от извънземни, бихме разполагали с достатъчно време да съберем мислите си, отбелязва Шостак. Предвид разпределението на звездите във Вселената в много от случаите извънземните, които теоретично биха се свързали с нас, ще се намират на стотици светлинни години от Земята, което означава, че на сигналът им ще са му нужни стотици светлинни години, за да стигне до нас. Същото време би било нужно и на нашия да се върне обратно.

Въпреки огромните разстояния мнозина се надъхаха миналата седмица, когато бе съобщено, че от звездата Рос 128 идват „странни сигнали“. Звездата се намира само на 11 светлинни години от нас, което значително би намалило времето за връщането на сигнала. Според Planetary Habitability Laboratory, организация, която търси обитаеми планети в нашата Слънчева система, радио телескоп от обсерваторията Аресибо в Пуеро Рико е доловила „странните сигнали“ през май.

В петък Абел Мендес, директор на Лабораторията за изследване на обитаемостта на планети в Университета на Пуерто Рико, и екипът му с категоричност установиха, че сигналите имат съвсем „земен“ произход, тъй като идват от сателити.

Сигналът от Рос 128 е широколентов и не е от извънземно общество. Най-честите „виновници“ за подобни мистериозни сигнали са хилядите сателити, които обикалят около Земята.

Ако телескоп попадне на необичаен сигнал първата стъпка е приемникът да се премести от предполагаемия източник и да се върне обратно, за да установи дали сигналът заглъхва. Ако сигналът не се промени, без значение накъде е насочен применикът, вероятно той е породен от земна интерференция като сателит. Ако сигналът е ограничен само до една част от небето учените трябва да се опитат да установят дали източникът му е естествен, като активността на дадена звезда например. По принцип звездните емисии и други събития излъчват широколентов радио сигнал. „По-тесният сигнал не е естествен“, казва Шостак. Той е критерий за трансмитер.

Според Шостак „ако получим подобен сигнал без да го изучим е все едно да намерим лотариен билет и да не го проверим.“