сп. National Geographic - Ноември 2017
National Geographic KIDS - Ноември 2017

Учени откриха армията, опитала се да завладее Атина преди 2500 години

16.7.2017 г.

Преди повече от 2500 години атинският благородник Килон, който е и първият известен шампион на Олимпийски игри, се опитва да завладее Атина и да установи еднолично управление върху града.

Според писанията на историците Тукидит и Херодот Килон е предвождал армия свои последователи, с които е влязъл в града и е обсадил Акропола. Но неговите сили са били победени, а самият Килон е успял да избяга.

Хилядолетия по-късно група археолози смятат, че са открили останките от армията му в масов гроб в Палео Фалиро на 6 км южно от Атина. Намерените там 80 скелета на мъже говорят, че те са били млади и добре хранени.

Гробът е безимен, а телата са положени в три редици, като ръцете на всички са били вързани с железни вериги, а последните 52-ма души са с вдигнати над главите си ръце.

По думите на ръководителката на изкопните работи Стела Крисулаки на мястото е била открита керамика, която е посочвала, че мъжете са били убити от удар по главата – „политическа екзекуция”, която датира от 675-650 г. пр. Хр.

За да установят как са живели и загинали хората, чиито скелети са открити, археолозите ще приложат криминологични изследвания като профилиране на ДНК, както и редица тестове като геномни и изотопни анализи.

По този начин изследователите ще могат да разберат на колко години са били мъжете, имали ли са връзка помежду си, откъде идват, в какво здравословно състояние са били и къде са се намирали в социалната стълбица.

Масовият гроб е открит за първи път през пролетта на миналата година и е част от един от най-големите обекти в Гърция. Макар и самото историческо място да е известно от поне столетие, мащабната полева работа в комплекса започна през 2012 г., когато археолози откриха голяма гробница, съдържаща над 1500 скелета от периода между VIII и V век пр. Хр., като поне сто от тях са имали следи от насилствена смърт.

Очаква се най-малко десет от откритите 80 скелета да бъдат изпратени в лаборатория по-късно тази година, докато останалите ще станат част от открита експозиция на място. /АФП