сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Измамници в животинското царство

27.5.2019 г.

Природата е жестока и много нейни обитатели са разработили свои уникални начини за оцеляване – от подражаване на други животни до злоупотреба с грижите на отговорни родители.

от Liz Langley

Птиците са сред най-изкусните измамници в природата.

„Американската сойка например имитира различни видове ястреби“, разказва орнитологът Боб Мулвихил. Предполагаемият „ястреб“ прогонва другите птици и така запазва храната за себе си.

Птиците от семейство Тропиалови снасят до 40 яйца на сезон, но вместо да правят собствени гнезда, женските тайно ги подмятат в тези на други птици.

Птиците от застрашения вид Setophaga kirtlandii обикновено отглеждат чуждите пилета като свои – феномен, известен като клептопаразитизъм. У нас това явление се наблюдава при кукувицата, която също снася яйцата си в чужди гнезда.

Мъжките и женските на някои моногамни птици се съчетават с други, вероятно в опит да осигурят някаква генетична полза за малките. Мъжките представители на сивогушата завирушка, която се срещат в Европа (в това число и в България) и западна Азия, гледат философски на кръшканията на женските и се правят, че не ги забелязват. За да са сигурни обаче, че те са бащи на децата си, мъжките кълват клоаката – репродуктивния отвор на женските – и карат партньорките си да изхвърлят спермата на другия мъжки, с когото са били.

Източната сива катерица, която се среща в Северна Америка, се прави, че заравя орехи на различни места, преди наистина да ги скрие. Друга тактика на тази животинка е да зарови ореха, а после да натрупа листа и пръст върху друго място, което прилича на тайник, но всъщност е празно.

При много морски видове, като сепиите, някои от мъжките се преобразяват. „Те се правят на женски, за да избегнат нападенията на по-големите мъжки“, казва биологът Ребека Янг. Докато мъжкият пази яйцата и женската, хитрецът се промъква (премяната му включва по-малки размери и пъстра окраска) и опложда яйцата.