сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Намериха в кехлибар новоизлюпено птиче от времето на динозаврите

12.6.2017 г.

В кехлибар на 99 милиона години бяха открити останките на малко птиче от времето на динозаврите, съобщи журнал Gondwana Research.

Новоизлюпеното е принадлежало към голяма група птици, известни като enantiornithes, които изчезнали заедно с динозаврите в края на периода креда - преди около 65 милиона години. Финансирано частично от National Geographic Society's Expeditions Council, това откритие дава съществена нова информация за древните зъбати птици и за това как са се отличавали от съвременните.

Находката представлява най-добре запазената вкаменелост, открита досега в бирмански кехлибар. Той се добива в долината Хукавнг в северен Мианмар и залежите съдържат най-голямото разнообразие от животни и растения от периода креда.

Изследователите са успели да определят, че тялото е било едва на няколко дни, когато смолата на лепкавото дърво го е обвила и буквално го е накарала да застине във времето. В кехлибара е съхранено близо половината от тялото заедно с главата, крилете, перата и крак с нокти, които се виждат с просто око.

Перата на възраст 99 милиона години са бели, кафяви и тъмносиви на цвят.