сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Човекът унищожава австралийските костенурки

3.6.2017 г.

Лекарства и вещества, използвани в домакинството са открити в кръвта на зелените костенурки, които обитават Големия бариерен риф край Австралия, съобщиха изследователи, обръщайки внимание на вредата, която човекът нанася на живота в морето.

Лекарствата за сърце (milrinone) и за подагра (allopurinol), както и козметични и промишлени химикали са сред стотиците хиляди вещества, открити в кръвоносната система на влечугите в рамките на проект за защитата им. Вредните вещества са предизвикали странични ефекти у костенурките, най-вече възпаления и затруднено функциониране на черния дроб.

„Хората изхвърлят много вещества в околната среда и невинаги знаем какви са и как влияят”, каза Ейми Хефърмън от университета в Куинсленд. „Това, което изливаш в умивалника, с което пръскаш във фермата си или отпадъците от промишлеността накрая отиват в морето и попадат в костенурките от Големия бариерен риф”, подчертава Хефърмън.

Дългият 2 300 км бариерен риф е с списъка на световното наследство, но вече страда от отпадъци от ферми и от климатичните промени, а миналата година беше регистрирано най-голямото му изсветляване.

Природозащитниците изтъкват, че костенурките може да се използват като био инструмент за наблюдение какви химикали проникват във водите на рифа и какво може да е влиянието им върху живота в морето. През 2015 учените предупредиха, че химикали, използвани в слънцезащитните продукти, може да предизвикат значителни вреди на кораловите рифове в цял свят и заплашват самото им съществуване. Химикалът оксибензон предизвиква „масивни деформации” в младите корали. /АФП