сп. National Geographic - Октомври 2017
National Geographic KIDS - Октомври 2017

Тиранозавър рекс действително е бил най-страховитият хищник през периода креда

19.5.2017 г.

Захапката на тиранозавър рекс е била уникална, защото трошал костите на жертвите си и бил в състояние да ги стрие и да ги поглъща, съобщава сп. „Сайънтифик рипортс”.

Така влечугото усвоявало костния мозък и минерали, които други хищници не можели да си набавят.

„Комбинацията от впечатляваща мощ на захапката и силни зъби е била уникална”, казва водещият изследовател Пол Гиняк от Оклахома стейт юнивърсити. Тиранозавърът набраздявал, пробивал и разрязвал кости, посочва Гиняк.

Заедно с Грегъри Ериксън от Флорида стейт юнивърсити Гиняк се опитва да измери силата на захапката на тиранозавъра, сравнена с тази на други съвременни хищници.

Вълците и хиените например, също могат да чупят кости със зъби, за да достигнат до хранителния костен мозък. Това се получава заради идеално поставените горни и долни зъби - нещо характерно за месоядните бозайници.

Тиранозавър рекс не е имал подобна улессняваща захапка, което поставя въпроса как е успявал да надроби кости с дебелината на ствол на дръвче.

Изследването стига до извода, че челюстите на тиранозавъра са захапвали жертвата със сила, равна на 3,6 тона - това е масата на три средно големи съвременни коли.

Още по-впечатляващ е зъбният натиск, който според двамата изследователи се равнявал на 30 тона на квадратен сантиметър от зъбната повърхност.

Но и това не изчерпва страховитата мощ на тиранозавъра.

Крокодилите, които живеят в солени води – най-едрите днешни влечуги, упражняват същия натиск, въпреки че са много по-малки. Те използват тази сила, за да захапят, но не и да сдъвчат плячката си, която поглъщат цяла.

За разлика от тях тиранозавърът, който не можел да се похвали с идеално пасваща горна и долна челюст, все пак разполагал с нужното, за да се справя бързо с костите. Зъбите му са били изключително големи, с конусовидна форма и дълбоки корени, които на всеки две години падали и на тяхно място пониквали нови и съвсем здрави.

Проучването свидетелства, че усложнената система за хранене, по-често свързвана със съвременните бозайници, се е срещала и в ерата на динозаврите. Интересно е, че горната граница на силата на захапката на тиранозавър рекс не е зависела от мускулите му, а от способността на зъбите да издържат на такова огромно натоварване.

Крокодилите и тиранозавър рекс най-вероятно използват натиск на зъбите, който се приближава до структурните граници, които зъбният емайл при влечуго може да издържи, заключават учените.

Тиранозаврите (Tyrannosaurus) са род влечуги от разред Гущеротазови, семейство Tyrannosauridae. Най-известният представител на рода е тиранозавър рекс.

Досега са открити около 15 скелета на страховитото животно, които са запазени в различно състояние. Този динозавър бил считан за най-едрия, докато не открили гиганотозавъра и кархародонтозавъра.

В щата Монтана в САЩ били открити кости на тиранозавър рекс и изучаването им довело до разбулване на мистерията около връзките на праисторическите същества със съвременните влечуги и птици. Изследвания, направени в началото на 2008 г. и включващи вземане на ДНК от остатъците от кръвоносни съдове, доказали, че динозаврите имат пряка връзка с птиците.

Тиранозавърът е живял през периода креда до самия край на ерата на гигантските влечуги и е бил най-едрият и най-страшният свиреп хищник от този период. Огромният гущер е бил висок 6-7 м. и дълъг 13 м, тежал е около 9 тона и можел да върти на всички страни огромната си глава. Вратът му бил къс и мускулест, а тялото солидно устроено, но костите му били кухи.

Черепът на тиранозавъра е достигал 1,5 м. дължина, а очните ябълки били с диаметър над 7,5 см. По целия череп имало големи дупки, които правили главата му достатъчно лека, за да може животното да стои изправено. Челюстите на тиранозавъра били дълги до 1,2 м. и имали страшни, подобни на трион 50 до 60 гъсто наредени и много добре заострени зъби. /АФП