сп. National Geographic - Август 2017
National Geographic KIDS - Август 2017

Неизвестни супербактерии открити в пациенти на американски клиники

19.5.2017 г.

Американски учени откриха във всеки трети пациент на болниците в тексаския град Хюстън неизвестни щамове на супербактерии, които са устойчиви на почти всички антибиотици, съобщи списание mBio.

„Откриването на този рядък щам на супермикроби в нашия град е изненадващо. Пневмококите са разпространена бактерия, която често предизвиква заболявания, и ние трябва бърдо да разберем как може да победим неуязвимостта й и да създадем нови ваксини, а също методики на лечение и диагностика на инфекциите“, заяви Джейм Мъсър от Методистката болница в Хюстън.

Последните години става все по-остър проблемът със супербектериите или с микробите, на които антибиотиците не им влияят. При това става дума както за редки причинители на инфекции, така и за много разпространени и опасни патогени – примерно златистия стафилокок (Staphilococcus aureus) или пневмокока (Klebsiella pneumoniae).

Някои експерти смятат, че е възникнала реална опасност антибиотиците да станат неефективни и медицината да се върне към „тъмните векове“.  Според учени животновъдните ферми са основни „инкубатори“ на такива микроби, тъй като в тези ферми се използват антибиотици за ускоряване на растежа на животните.

И в болниците, и във фермите са съсредоточени множество потенциални носители на инфекции, а също и самите бактерии и антибиотиците, които ги карат да еволюират и да не позволяват на обикновените бактерии да изтласкат по-малко плодовитите супермикроби.

Мъсър и колегите му изследвали геномите на над 1700 разновидности на Klebsiella pneumoniae, открити последните 4 години в пациенти от Тексас, и установиха тревожна тенденция – около една трета от пациентите в болниците на Хюстън се оказали носители на крайно опасния щам на пневмококите.

Този неизучен щам CG307 може да синтезира „противоотровата“ от всички антибиотици, наричани още „последната надежда“. В тексаските клиники той започна да се появява през 2015 година и неговият дял в популацията на болничните микроби продължава бързо да се увеличава. /РИА-Новости