сп. National Geographic - Октомври 2018
National Geographic KIDS - Октомври 2018

Неапол застрашен от вулкан, лавата е на 3 км от повърхността на Земята

15.5.2017 г.

Вулканите от Флегрейските полета в околностите на Неапол могат да изригнат в най-близко време, бие тревога списание Nature Communications.

Причината е натрупаното тектонично напрежение и деформация на пластовете в гърлото на бивш супервулкан.

„След като проследихме появяващите се пукнатини и движението на пластовете, ние смятаме, че сега този вулкан достигна критично ниво и по-нататъшното повишаване на активността ще направи достатъчно висока вероятността от изригване“, заяви Кристофър Килбърн от Лондонския университет.

Измерванията на Килбърн и колегите му показват, че това напрежение се натрупва от началото на 50-те години на миналия век и днес се е събрало достатъчно количество магма за мощно изригване.

Според геолозите през последните няколко месеца лавата се вдигнала до нивото на три километра от повърхността на Земята. Колко бързо тя ще преодолее това разстояние и дали движението й ще спре на това ниво, учените засега не знаят. Но вероятността от изригване сега е най-висока за последните няколкостотин години.

Геолозите съветват властите на Неапол „да бъдат готови“ към по-сериозни последици от серия мощни трусове, присъщи на изригванията в миналото. /РИА-Новости