сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Учени превърнаха спанак в туптяща човешка сърдечна тъкан

28.3.2017 г.

Учени използваха растението като скеле и създадоха мини версия на работещо сърце. Откритието може да помогне за регенерацията на тъкани.

Изследването, публикувано този месец в журнала Biomaterials, предлага нов начин за изграждане на съдова система.

Учените вече могат да създават човешки тъкани в лабораторни условия, използвайки методи като 3D принтерането. Доста по-трудно обаче е да се възпроизведат фините кръвоносни съдове, които пренасят кислорода и хранителните вещества, от които  тъканите имат нужда, за да растат и да функционират.

Вместо да опитват да изграждат съдова структура от нулата, изследователите отстранили зеления растителен материал и оставили само фината целулозна структура (процес, известена като децелуларизация).

След това посяли сърдечни мускулни клетки в целулозната структура на листото и развълнувано установили, че след няколко дни клетките започнали спонтанно да се съкращават, точно както би се случило в човешка тъкан.

Растителната целулоза е отличен материал за лабораторно отгледани тъкани, защото е добре изучена, съвместима е с живата тъкан и е евтина за добиване.

„Целулозата е биосъвместима и се използва в различни регенеративни медицински приложения, като възстановяване на хрущялна и костна тъкан“, пишат авторите на доклада.

Крайната цел е подобна тъкан да може да замести увредена сърдечна тъкан, която вече не се съкращава, както може да се случи след инфаркт.

Научният екип смята, че подобни методи може да се използват с различни видове растения, за да се възстановят различни тъкани от човешкото тяло.

„Имаме още много работа, но дотук направеното е обещаващо“, казва Глен Годет, един от авторите на изследването. „Адаптирането на растения в тъканното инженерство би могло да разреши много от съществуващите проблеми в областта.“