сп. National Geographic - Юни 2017
National Geographic KIDS - Юни 2017

Папагали предават със звук игривото си настроение на останалите

21.3.2017 г.

Доброто настроение и желанието за игра се оказват комуникативни характеристики за папагалите кеа в Нова Зеландия, които са известни със своята интелигентност.

Изследване показва, че подобно на „заразността“ на смеха при хората, и при тези животни желанието за игра се предава на останалите. Когато една от птиците нададе конкретен вик, той действа като призив за останалите, които отговарят и се включват в играта.

Тези наблюдения поставят папагалите кеа в позицията на единственото известно животно, което, без да е бозайник, показва способност за предаване на емоция чрез звук, считат учените. Те припомнят, че подобно поведение е установено при шимпанзета и плъхове.

„Успяхме да запишем тези викове и установихме, че те въздействаха на папагали кеа, които не бяха в игриво настроение. След като ги чуха те се включиха в играта, обяснява Раул Швайнг от института Мескерли в Австрия. Той е един от авторите на изследването, резултатите от което бяха публикувани в американското научно списание „Кърънт байолъджи“.

За да направят въпросните изводи учените са изследвали внимателно целия вокален репертоар на папагалите. Те са установили ясна връзка между конкретен вид вик и възникването на желание за игра у останалите папагали от групата. /БГНЕС