сп. National Geographic - Октомври 2018
National Geographic KIDS - Октомври 2018

Учени откриха останки от най-старите микроорганизми на Земята

9.3.2017 г.

Учени откриха миниатюрни останки от най-старите известни ни микроорганизми, живели някога на Земята. Те са се запазили в кварцови образувания в Пояса Новоагитук в Квебек, Канада и са на повече от 3,77 млрд. години.

Откритието, което представлява малки нишки и тръбички, образувани от бактерии, се смята за най-стария фосил, откриван някога. Той може да помогне за разбирането на това как се е формирал животът на планетата и как биха могли да изглеждат живите организми на други планети.

„Нашето откритие подкрепя идеята, че животът се е появил от горещи пролуки на морското дъно, след като се е формирала планетата Земя“, заяви един от авторите на откритието Матю Дод от Лондонския университетски колеж. „Това бързо появяване на живот на Земята пасва с други доказателства от наскоро открити седиментни насипи на 3,7 милиарда години, които са били формирани от микроорганизми“, допълни той.

Според актуалните хипотези за поява на живота на планетата началото е било поставено от органични съединения на дъното на океаните преди между 3,8 и 4,1 млрд. години. Това, което прави новооткритата вкаменелост толкова специална, е нейната възраст, която датира от времето на зараждането на живота.

Миналата година австралийски учени откриха фосили на 3,7 млрд. години. Преди това за най-стари останки от живот се смятаха откритите в Западна Австралия фосили, датиращи отпреди 3,46 млрд. години, но в научните кръгове съществуваше дебат дали те изобщо представляват останки от живи организми.

Откритият фосил в Канада не е сложно образувание, но все пак намеква за живот. Мястото, където се намира, представлява една от най-старите седиментни скали на планетата, формирани от богата на желязо хидротермална система от дълбоководни дупки – хабитат на най-старите форми на живот. Учените са установили, че нишките и тръбичките са следствие от гниене, което означава, че са продукт на живи организми.

Според друг учен от екипа на Лондонския университетски колеж Доминик Папиньо находката може да помогне и за откриването на форми на живот на Марс. „Тези открития показват, че животът се е развил на Земята във време, когато и тя, и Марс са имали течна вода на повърхността си, отваряйки интересни въпроси за извънземен живот“, заяви той. „По тази причина ние очакваме да намерим доказателства за предишен живот на Марс преди 4 милиарда години, освен ако Земята не е била специално изключение“, допълни Папиньо. /БГНЕС