сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Неандерталците са се лекували с „аспирин“ преди 48 000 години

9.3.2017 г.

Учени откриха, че неандерталците може би са познавали лечебните свойства на някои растения и са се лекували с тях.

Така например, те са използвали върба, която освобождава субстанция с противовъзпалителни и аналгетични свойства като съвременния аспирин, сочи изследване, публикувано в списание „Нейчър“.

Откритието е направено от международен екип учени, които са изследвали зъбна плака върху вкаменени останки на четирима неандерталци. Те са открити в Белгия и Испания и са на възраст между 42 000 и 50 000 години. Зъбната плака задържа микроорганизми от устата, патогенни бактерии от дихателния апарат и храносмилателната система, както и миниатюрни парченца храна, заседнала между зъбите.

Това дава големи възможности при изследване на фосилни останки със запазена плака. „Генетичният анализ на „заключената“ в зъбната плака ДНК представлява уникален „прозорец“ към начина на живот на неандерталеца“, казва водещият автор на изследването Лора Уейрич от университета в Аделаида, Австралия. Плаката дава информация за храната на тези праисторически хора, за тяхното здравословно състояние и поведението им, обяснява тя.

За учените основната изненада идва при изследване на зъбната плака на млад неандерталец, чиито останки са намерени в пещерата Ел Сидрон, в Испания. Той е страдал от абсцес в устата, което е установено по челюстта му. Анализ на плаката показва, че освен това той е имал и чревно възпаление, причинено от чревен паразит  Enterocytozoon bieneusi, предизвикващ тежка диария.

Този болен човек е ядял върба, чиито пъпки са известни с това, че съдържат във високи концентрации противовъзпалителни и обезболяващи агенти, по-конкретно салицил. Това вещество се превръща в салицилова киселина (аспирин) в черния дроб, обяснява Бастиен Лямас, който е съавтор на изследването. В плаката се съдържала и плесен, която произвежда антибиотика пеницилин, добавя той.

Изглежда неандерталците са познавали лечебните растения, техните свойства и вероятно са се лекували с тях, считат учените. По-ранно изследване от 2012 г., отново на базата на зъбна плака от фосили, открити в същата пещера в Испания, показва възможността неандерталците да са използвали лайка и бял равнец за самолечение./ БГНЕС