сп. National Geographic - Януари 2019
National Geographic KIDS - Декември 2018

540 млн. години еволюция делят съвременния човек и най-далечния му роднина

31.1.2017 г.

Създание във формата на яйце, обитавало планетата преди 540 млн. години, е най-ранният известен роднина на съвременния човек, показва ново проучване на учени в Китай.

Фосилът на създанието, което е разполагало с един-единствен телесен отвор, наподобяващ голяма уста, е бил открит в централната китайска провинция Шънсъ. Според изследователите причудливият морски организъм, кръстен Сакоритус (Saccorhytus coronarious), е родоначалник на няколко основни клона на еволюцията, един от които е довел до появата на хората.

„Това може да представлява първичното начало на много разнообразен кръг от видове, включително и нашият“, заяви съавторът на изследването върху открития фосил Саймън Морис, професор в Университета на Кеймбридж.

Сакоритус принадлежи към обширна категория организми, наричани вторичноусти, и е най-древният вид, откриван досега. Проучването стига до извода, че всички видове вторичноусти – гръбначни, бодлокожи (морски звезди и морски таралежи), както и други групи животни, са започнали своя произход от този общ предшественик. За невъоръженото око съществото прилича на песъчинка, но под микроскоп се виждат някои негови впечатляващи характеристики.

Най-очевидната е единственият му отвор, който заема голяма част от тялото. Това е т. нар. му уста, която е обградена от по-малки релефни кръгове. По всяка вероятност съществото се е хранело с малки хранителни частици и микроскопични организми, като излишното от храната е изхвърляно отново през устата.

По тялото си малкото създание има и осем конусовидни структури, които според учените са служили за изхвърляне на излишната погълната вода. Любопитно е обаче, че не са открити свидетелства за наличие на очи.

Откритият фосил датира от Камбрийския период, по време на който е наблюдава богато еволюционно и биологично разнообразие, известно още и като Камбрийска експлозия. Този период, по време на който всички форми на живот обитават океаните, завършва с еднo от петте големи измирания на организми.

Според учени в момента планетата Земя преживява шести такъв период на измиране, причинен от човешкия фактор, включително и промените на климата. /АФП