сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

В Япония отгледаха орган на едно животно в тялото на друго

26.1.2017 г.

Японски учени успяха да отгледат здрав орган от индивидуални плурипотентни стволови клетки (iPS) на едно животно в тялото на представител на друг род, съобщи телевизионният канал NHK.

Учените от Токийския университет отгледаха панкреас от iPS-клетки на мишка в тялото на плъх. След това са имплантирали отгледания орган, който влияе на синхронизираното отделянето на инсулин, в тялото на болен от диабет гризач. Това е подобрило редица показатели при болното животно, особено регулирането на равнището на глюкоза в кръвта.

Учените вярват, че успешният експеримент открива огромни възможности за отглеждане на човешки органи в телата на животни. Но, според ръководителя на изследователския екип проф. Хиромицу Накаути, за целта трябва да се решат редица етични въпроси и да е налице разбиране у хората.

През 2006 година професорът от Киото Синя Яманака първи получи стволова клетка от обикновена човешка кожна клетка. Откритието му получи наименованието индуцирани плурипотентни (многофункционални) стволови клетки (iPS), които могат да създават клетки от различни органи. Експериментът позволи отглеждане на тъкани и органи от собствени клетки на пациента, които да заменят увредени или загубени поради болест или травма. За това откритие Яманака получи Нобелова награда през 2012 година. За 10 години учените успяха да „създадат” клетки от различни органи. Главният проблем обаче е рискът от развитие на ракови заболявания. /РИА Новости