сп. National Geographic - Март 2017
National Geographic KIDS - Март 2017

Титан прилича на Земята

24.1.2017 г.

Когато през 2005 г. сондата „Хюйгенс“ кацнала на мъгливата луна на Сатурн - Титан, тя открила изненадващ свят от езера, дъжд и ветрове.

Преди 12 години малък космически апарат се спуснал през гъста, извънземна мъгла и се насочил към повърхността под него. Образувал малка дупка в ледената земя, отскочил, подхлъзнал се и се поклатил. Няколко секунди по-късно спрял на влажната територия на Титан – най-голямата луна на Сатурн.

На 14 януари 2005 г. сондата на Европейската космическа агенция „Хюйгенс“ станала първият робот-изследовател, който кацнал на повърхността на тази мъглива, оранжева луна и успял да изпрати подробни снимки оттам. „Хюйгенс“ усърдно събирал данни в продължение на час преди батериите му да паднат и корабът майка „Касини“ да изчезне зад хоризонта. По време на спускането и времето, прекарано на повърхността на Титан, сондата успяла да събере достатъчно данни, за да даде на учените поглед към един извънземен свят, който измамно прилича на Земята.

На близо 1500 милиона километра от Слънцето температурите на Титан са толкова ниски, че ледът е твърд като скала, а органичните съставки етан и метан, които се считат за газове на Земята, са в течно състояние и образуват огромни езера и морета.

С планините, дъждовете, ветровете и вълните си Титан прилича по-скоро на планета, отколкото на мъртва луна. Той не само има морета, но и подземен океан с вода в течно състояние, което го превръща в едно от местата, където е най-вероятно да съществува живот извън Земята.

„Титан е нещо като свят с два океана“, казва ученият Сара Хьорст от Университета Джон Хопкинс. „По принцип е възможно там да съществува живот под формата, която ни е позната, както и под форма, за която не знаем“.

ОЩЕ ОТ Наука
Коментари
Демирев
25.01.2017
Къде може да видим снимките
Ивайло В
25.01.2017
Интересна информация. Но имам една лека забележка към автора на дописката - добре би било в началото да използва сегашно историческо време - вместо "малък космически апарат се спуснал" - "малък космически апарат се спуска" - едно, че така е прието, и две - прието не неслучайно - придава се динамичност и достоверност на изказа.
Моля, използвайте кирилица!
Мнения, които нарушават добрия тон, ще бъдат изтривани от администратора.
23.03.2017