сп. National Geographic - Март 2017
National Geographic KIDS - Март 2017

Забележителен нов свят в Марианската падина

18.1.2017 г.

На километри под морската повърхност, в Марианската падина, безпилотен подводен апарат откри нов вид вулканични комини, гъмжащи от живот.

На близо 4000 метра под морското равнище учените откриха невероятен свят, който няма нищо общо с други места по Земята.

Новооткритата екосистема е пълна с живот: охлюви от вида Trochulus hispidus, необичайни скариди, червеи и видове, които може да се окажат нови за науката.

Откритието включва три хидротермални отвора в Марианската падина, динамична зона между Папуа Нова Гвинея и Япония, където кората на океанското дъно постоянно се разпуква. Марианската падина е наричана още „четвърти полюс на планетата“ и е най-слабо проученият участък от хидросферата. Това е най-дълбоката океанската падина, както и най-дълбокото място в земната кора.

Откриването на новите отвори е „голямо постижение и всички много се вълнуваме“, казва Уилиям Чадуик, подводен биолог в Националната океанска и атмосферна администрация на САЩ и член от екипа, натъкнал се на находката.

Учените открили комините благодарение на SuBastian, нов вид дистанционно управляван апарат, разработен от Schmidt Ocean Institute в Пало Алто, Калифорния. Той се управлява от плавателния съд Falkor и може да остане под вода седмици наред.

През 2015 Falkor направил първоначално проучване на района, но тогава не разполагал със SuBastian. Тогава учените наблюдавали подобия на отвори и активни потоци лава с помощта на дистанционни сензори и маркирали приблизителното им местоположение на картата за бъдещо проучване.

Коментари
Galin Grigorov
19.01.2017
Как живот, съграден от еднакви молекули, е устойчив на различни атмосферни налягания? Защо "кожата" на червеи, раци и подобни не се "пропуква" от разликата в налягането? Как клетките им имат защита от сили на налягане и температура? За мен това е ретроградна линия, спрямо живота на земята: адаптирани животни, които са изблъскани от другите живи организми. и се връщат към първично "надлежно" състояние.
Моля, използвайте кирилица!
Мнения, които нарушават добрия тон, ще бъдат изтривани от администратора.
23.03.2017