сп. National Geographic - Август 2017
National Geographic KIDS - Август 2017

Забележителен нов свят в Марианската падина

18.1.2017 г.

На километри под морската повърхност, в Марианската падина, безпилотен подводен апарат откри нов вид вулканични комини, гъмжащи от живот.

На близо 4000 метра под морското равнище учените откриха невероятен свят, който няма нищо общо с други места по Земята.

Новооткритата екосистема е пълна с живот: охлюви от вида Trochulus hispidus, необичайни скариди, червеи и видове, които може да се окажат нови за науката.

Откритието включва три хидротермални отвора в Марианската падина, динамична зона между Папуа Нова Гвинея и Япония, където кората на океанското дъно постоянно се разпуква. Марианската падина е наричана още „четвърти полюс на планетата“ и е най-слабо проученият участък от хидросферата. Това е най-дълбоката океанската падина, както и най-дълбокото място в земната кора.

Откриването на новите отвори е „голямо постижение и всички много се вълнуваме“, казва Уилиям Чадуик, подводен биолог в Националната океанска и атмосферна администрация на САЩ и член от екипа, натъкнал се на находката.

Учените открили комините благодарение на SuBastian, нов вид дистанционно управляван апарат, разработен от Schmidt Ocean Institute в Пало Алто, Калифорния. Той се управлява от плавателния съд Falkor и може да остане под вода седмици наред.

През 2015 Falkor направил първоначално проучване на района, но тогава не разполагал със SuBastian. Тогава учените наблюдавали подобия на отвори и активни потоци лава с помощта на дистанционни сензори и маркирали приблизителното им местоположение на картата за бъдещо проучване.