сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Астрономи успяха да локализират с точност източник на т. нар. „бързи радиоимпулси“

5.1.2017 г.

Бързите радиоимпулси са вискоенергиен феномен. Представляват мощни и кратки радио излъчвания с продължителност няколко милисекунди, но с огромна енергия.

Тя се равнява на енергията, която нашето Слънце излъчва за хиляди и дори десетки хиляди години.

Този феномен е открит през 2007г. и оттогава интригува силно астрономите по света, които се опитват да разберат какво се крие зад него. За момента са засечени само 18 FRB.

Миналата година учените откриха, че един от тях се повтаря, но неравномерно. Той е засечен през ноември 2012г от радиотелескопа "Аресибо" в Пуерто Рико. До момента този FRB е засичан само с телескопи с по-ниска резолюция.

Сега, благодарение на телескопи с по-висока резолюция, успяхме да уточним откъде идва. Оптичният телескоп „Джемини Норт“ в Хавай позволи да се установи, че този импулс идва от галактика джудже, разположена на 3 млрд. светлинни години от Земята.

Сега остава да се установи произходът на тези бързи радиоимпулси. Учените имат различни хипотези. Според някои този феномен може да се свърже с активно галактическо ядро. Според други може да произхожда от магнетар – това е неутронна звезда в края на своята еволюция, която има изключително интензивно магнитно поле. /АФП