сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Защо според Нютон комета е причинила Потопа в дните на Ной

3.1.2017 г.

През XVII век учените използвали физиката, за да обяснят чудесата, описани в Библията.

През 1680 г. Сър Исак Нютон наблюдавал комета, която всяла страх сред хората. Изчисленията за траекторията й потвърдили универсалната му теория за гравитацията. Астрономът Едмънд Халей също обърнал внимание на небесното тяло, като уравненията на Нютон му помогнали да определи орбитите на 24 други комети и да предскаже кога ще се появят отново.

Кометата от 1680 г. вдъхновила един от колегите и най-близък приятел на Нютон: математика Уилиям Уистън, чиито сложни изчисления го направили известен в Европа. Тази комета, твърдял той, е минала покрай Земята преди хиляди години – толкова близо, че потопила земята. Накратко Уистън заключил, че същата комета, видяна от невярващите наблюдатели през XVII век, е отприщила легендарните дъждове и Великия потоп, които изчистили Земята от грешниците, живели в библейските времена.

Днес Уистън не е толкова известен колкото видните му съвременници. Но той съумял да наследи Нютон на поста му професор по математика в университета в Кеймбридж и лобирал за прокарването на Закона за географската дължина, който довел до революция в навигацията.