сп. National Geographic - Януари 2017
National Geographic KIDS - Декември 2016

Събужда се един от най-опасните супервулкани на Земята

27.12.2016 г.

Италианският „Кампи Флегреи“, наричан още „Флегрейските полета“, се събужда от дълъг сън, предупреждават учени.

Отдавна притихналият супервулкан, около който живеят милиони италианци, се събужда. Въз основа на физически измервания и компютърно моделиране на Флегрейските полета се предполага, че магмата приближава критична точка във вулкана западно от Неапол в един от най-гъсто населените райони в света. Това посочиха учени начело с Джовани Хиодини от Италианския национален институт по геофизика в Рим.

Вижте още: Съживяването на призрачния Помпей

В близко бъдеще е възможно внезапно изпускане на горещи магмени газове, което може да отключи огромно изригване, предупреждават учени. Въпреки това не може да бъде определено кога точно ще се случи то и дали въобще се се случи, докато хората от днешните поколения са все още живи. Правителството е променило нивото на тревога от зелено на жълто и определят вулкана от „тих“ до „изисква научно наблюдение“.

Подобно на други супервулкани, Кампи Флегреи не представлява един единствен конус, а по-скоро голям комплекс, част от който се намира под земята и под Средиземно море и включва 24 кратера, както и различни гейзери и термални отвори, откъдето излизат горещите газове.

Предполага се, че супервулканът се е образувал преди стотици хиляди години. Преди около 200 000 години масивно изригване е изхвърлило в атмосферата такова количество пепел, че е закрило Слънчето по цялата планета, предизвиквайки вулканична зима. Смята се, че това събитие е най-голямото вулканично изригване в Европа от тогава насам.

Кампи Флегреи изригнал отново преди 35 000 и преди 12 000 години. Последното, значително по-слабо от предишните, но все пак сериозно изригване е било наблюдавано през 1538 година. Тогава вулканът е изхвърлял пепел и лава в продължение на 8 дни, а в резултат на катаклизма се е образувала планината Монте Нуово.

Коментари
30.12.2016
Доста интересен въпрос в коментарите.”КЪКВИ ЩЕ СА ПОСЛЕДИЦИТЕ ЗА ЕВРОПА И ЗА БЪЛГАРИЯ” с една дума трагични за цялия свят. Въздухоплаванено ще спре може би за месеци колите сщо няма да се движат като цяло транспорта в европа ще се наложи да спре докато пепелта от вулкана не бъде изчистена и то не само от пътищата. Тя е изклучително лек прах и полепва по турбините и филтрине на всички машини а на къде я отвеят теченията там отива а я духнат към българия зле. Това е добрия варянт. Лошия е вулканична зима глад и мн.смърт но не е края на света. Но тук има спициалисти нека те да отговорат аз съм само любител
Аделина Маркова
28.12.2016
Чела съм много за Помпей и си представям колко е страшна природната стихия за нас, малките човеци. Да бягаш, не помага. Дано никога не се повтаря.
Daniela Milenkova
28.12.2016
Какви ще са последиците за Европа и най-вече за България при такова изргване?
28.12.2016
От няколко годи чета за вулканите и земетресениятя и съм сигорен че едно евентоално изригване и ли земетресение може да предскаже. За земетресенията поне преблизителния магнетут за момента и това става с изчисления за натрупаното напрежение. За вулканите с количеството енергия на рискова дълбочина. Дооколкото един супер вулкан е по сложно тъй като нямаме никакъв опит с тях но никога не търсете последователност защото магмата може да остане на едно ниво хиляди години или за месеци да стигне критичната си точка
admin admin
27.12.2016
Всяка седмица екипът на списание National Geographic България раздава на случаен принцип по 3 награди на автори на коментари на сайта www.nationalgeographic.bg. Коментарите трябва да са публикувани от авторите си през съответната седмица, за която са обявени конкретните награди. Датата на публикуване на статиите или новините не е от значение. Наградите за текущата седмица можете да видите тук: www.nationalgeographic.bg/?cid=114&article=5100
Славчо Иванов
27.12.2016
Да се надяваме, че няма да има нов Помпей.
Desi Stoilova
Горките италианци!
Надежда Господинова
27.12.2016
Флегрейските полета, заснети от Космоса приличат на цъфнали божури. Дано остане само красивия кадър от космоса и не се сбъдне прогнозата за изригването на вулканът Везувий.
Petia Petrova
27.12.2016
Молим се наистина да не ни застига събуждането на един звяр. :)
Nikolay Valkanov
27.12.2016
Не бих искал да предизвиквам съдбата, но твърде много въпросителни има в тази статия. Ако има физически измервания, ще се знае а няма да се ...предполага, че магмата е достигнала критични нива, това първо. На следващо място, ако се вгледаме в цифрите вулкана е изригнал преди 35 000 и преди 12 000 години и съвсем логично е да се смята, че / тъй като няма точна методика за измерване и предсказване/ следващо изригване може да се очаква след около 4 300 години, ако се спазва тази намаляваща прогресия / което също не е сигурно поради фактра, че имаме само две измервания, т.е. прогресията може и да е увеличаваща се/. Тогава изригване от голям мащаб може да се очаква около 5800 година. А и в края на краищата не трябва да забравяме, че Земята е била "тук" много, много повече години преди ние хората да дойдем на "гости" и най-вероятно / имайки предвид теориите за развитие на звездите / тя, майката Земя ще остане тук и още много, много години след като ние ...изчезнем или се преселим някъде другаде! В крайна сметка, ако вулканът се събуди, ние просто трябва да си събираме багажа и колкото по-навреме, толкова по-добре.
Ivan Bukov
27.12.2016
Какъв ли би бил обхвата на едно такова изригване?
Моля, използвайте кирилица!
Мнения, които нарушават добрия тон, ще бъдат изтривани от администратора.
23.01.2017