сп. National Geographic - Април 2017
National Geographic KIDS - Април 2017

Събужда се един от най-опасните супервулкани на Земята

27.12.2016 г.

Италианският „Кампи Флегреи“, наричан още „Флегрейските полета“, се събужда от дълъг сън, предупреждават учени.

Отдавна притихналият супервулкан, около който живеят милиони италианци, се събужда. Въз основа на физически измервания и компютърно моделиране на Флегрейските полета се предполага, че магмата приближава критична точка във вулкана западно от Неапол в един от най-гъсто населените райони в света.

Това посочиха учени начело с Джовани Хиодини от Италианския национален институт по геофизика в Рим.

В близко бъдеще е възможно внезапно изпускане на горещи магмени газове, което може да отключи огромно изригване, предупреждават учени. Въпреки това не може да бъде определено кога точно ще се случи то и дали въобще се се случи, докато хората от днешните поколения са все още живи. Правителството е променило нивото на тревога от зелено на жълто и определят вулкана от „тих“ до „изисква научно наблюдение“.

Подобно на други супервулкани, Кампи Флегреи не представлява един единствен конус, а по-скоро голям комплекс, част от който се намира под земята и под Средиземно море и включва 24 кратера, както и различни гейзери и термални отвори, откъдето излизат горещите газове.

Предполага се, че супервулканът се е образувал преди стотици хиляди години. Преди около 200 000 години масивно изригване е изхвърлило в атмосферата такова количество пепел, че е закрило Слънчето по цялата планета, предизвиквайки вулканична зима. Смята се, че това събитие е най-голямото вулканично изригване в Европа от тогава насам.

Кампи Флегреи изригнал отново преди 35 000 и преди 12 000 години. Последното, значително по-слабо от предишните, но все пак сериозно изригване е било наблюдавано през 1538 година. Тогава вулканът е изхвърлял пепел и лава в продължение на 8 дни, а в резултат на катаклизма се е образувала планината Монте Нуово.