Играта е фриволно занимание, което си позволяваме едва след като сме приключили със същинската работа. Ами ако се окаже, че тя е ключов фактор за прогреса?
В книгата си „Wonderland: How Play Made the Modern World“ Стивън Джонсън твърди, че много от най-важните нововъведения – от теорията на вероятностите до изкуствения интелект – са се появили, когато хората са се опитвали да се забавляват.
„Свикнали сме да мислим за удоволствието, играта и свободното време като резлутат от прогреса. Всъщност е обратното. Много революционни идеи се раждат като страничен ефект от забавления", казва Джонсън.
Един от ключовите примери е „Къщата на мъдростта“, която е основана в Багдад в разцвета на Ислямския златен век, благодарение на братята Бану Муса. На тях им хрумват невероятни инженерни идеи, които в Западна Европа се появяват едва 400-500 години по-късно.
Те например са измислили слонове-роботи и автоматични свирачи на флейта, чиято цел е била да забавялват. Тези идеи довели до революционни събития като индустриализация, механизация и в крайна сметка до изкуствения интелект. Но първата им поява е била на игра, раказва авторът на книгата.