сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Един от най-интересните хора на света

29.11.2016 г.

Йохан Райнхард открива мумия на 500 години в Андите. И не само...

Изследовател  на National Geographic. Антрополог. Археолог. Фотограф. Кинематограф. Планинар. Гмуркач. Запален по рафтинга. Писател. Лектор. До началото на 1990-те той е изкачил повече шестхилядници в Андите от който и да е друг катерач. Има направени 150 скока с парашут. Участва в подводни археологически експедиции от Средиземно море до езерото Ликанкабур. Прекосявал е пустини с камила и е един от първите, спуснали се по реките Трисули и Сун Коси. Говори немски, непалски и испански. Автор е на над 80 публикации в това число 5 книги. Сега е на 72 и е носител на награда „Ролекс“.

Как се вижда самият той? „Бих искал да ме възприемат като изследовател, допринесъл за стигането до уникални открития“, казва той.

Най-известен приключенецът е с откриването на Ледената девойка през 1995 г. Мумията е на 500 години и е намерена на ледения перуански връх Ампато. Момичето най-вероятно е било принесено в жертва на боговете. Добре запазеното й тяло дава на учените възможност да разберат повече за вярванията и културните практики на планинците в Андите.

Следващите експедиции на Райнхард в Андите водят до откриването на още 14 човешки жертвоприношения, извършени от инките, и откриването на 50 ритуални места, разположени високо в планината.

Преди да се насочи към Андите, Райнхард прекарал 10 години в Непал и отдалечени части на Хималаите, където изучавал едни от последните населяващи региона племена. Сред тях е и племето „кусунда“, което говори отделен език, нямащ връзка с никой друг. Според лингвистите това е единственият оцелял език от първите, говорени в Хималаите.