сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Технология за коригиране на гените може да доведе до революционни методи за лечение

18.11.2016 г.

Нова технология за нанасяне на корекции върху гените беше приложена за възвръщане на частична слепота у мишките.

По този начин беше открит пътят към революционно лечение чрез изменение на ДНК в увредени части на тялото.

„Пигментозата на ретината (RP) е генетично заболяване, което причинява слепота - тя засяга около един на всеки 4000 души в Обединеното кралство. В това проучване използвахме бактериален протеин, за да намалим и поправим дефектната ДНК в плъх, страдащ именно от пигментен ретинит”, коментира за сп. "Нейчър" ръководителят на научния екип проф. Хуан Карлос Изписуа Белмонт от „Салк инститюд” в Калифорния.

За първи път учените успяват толкова точно да модифицират ДНК на неделими клетки, каквито изграждат повечето органи и тъкани на възрастните хора. Такива са не само очите, но и мозъкът, панкреасът, сърцето, черният дроб и множество други органи, затова професор Белмонт изрази надежда, че откритието ще намери широко приложение в медицината.

Досега пионерът в генно-модифициращите технологии, познат като Crispr-Cas9, беше използван за ефективното разделяне на клетки като тези в кожата и червата. Умението да „отрязваш и да копираш” ДНК на неделими клетки обаче би могло да разкрие още по-голямо изобилие от възможности в базовите изследвания и медицината.

Все пак, клиничните изследвания са все още много далеч, тъй като за момента рискът е голям и Криспр протеините могат да увредят друга част от ДНК-то, така че да нанесат трудно обратими вреди. /БГНЕС