сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Откриха нов вид динозавър

12.11.2016 г.

Вкаменелостта от времето непосредствено преди гигантския сблъсък е била открита при строежа на училище в Южен Китай.

Китайски строители наскоро направиха сензационно откритие, когато неволно попаднаха на необичаен нов вид пернат динозавър. Видът е живял преди около 66 – 72 милиона години, точно преди гигантският сблъсък да заличи големите динозаври.

Учените нарекли новия вид Tongtianlong limosus, или „кален дракон, поел към небесния път“ – прозаичен начин да опишат миговете преди преди смъртта му, когато бил затънал в кал, от която се опитвал да се измъкне.

„Този нов динозавър е един от най-красивите, но и най-тъжните, които някога съм виждал“, казва ученият Стив Брусат. „Тъй като е заседнал в калта, скелетът му е един от най-добре запазените скелети на динозаври".

Tongtianlong принадлежи към семейство пернати динозаври, наречени овирапторозаври, които били с къси, беззъби глави и остри клюнове.

През последните десетилетия в Северна Америка и Азия бяха открити няколко вида с размери от един до шест метра.

Калният дракон - шестият вид, намерен в района на Ганджоу, Южен Китай - е бил с размера на голяма овца или малко магаре. Освен размера, една от ключовите отличителни чети на овирапторозаврите били техните гребени – орнамент, който използвали, за да привличат партньори и да плашат съперници.

Съществуването на толкова много овирапторозаври в една област в Китай дава на учените възможност да разберат повече за неясната ера на динозаврите. Южен Китай е бил „много динамична и активна среда“, казват учените и го описват като гъста джунгла с много реки и езера. Освен овирапторозаври и тиранозаври, в района се срещали тревопасни завроподи и хадрозаври.