сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Гигантски динозаври минавали през Антарктида, за да стигнат до Австралия

21.10.2016 г.

Нови вкаменелости допълват родословното дърво на дълговратите динозаври и доказват пътуването им през незаледената Антарктида.

За да стигнат до Австралия гигантски динозаври, известни като титанозаври, е трябвало да минат през още по-южно разположен континент: Антарктида. До това заключение стига ново изследване на завроподите – група тревопасни дълговрати динозаври, към която принадлежат най-големите животни, някога обитавали Земята.

Изследването се базира на нови вкаменелости от завроподи, сред които и такива на новия род и вид Savannasaurus elliottorum, намерени в Австралия, които са на възраст 95-98 милиона години.

Вижте още: Динозаврите са били обречени и без сблъсъка на Земята с астероид

Находките предполагат, че австралийските завроподи, в това число и титанозаврите, се появили на континента преди около сто милиона години, което е десетки милиони години след пристигането на другите видове динозаври. При съставянето на родословното дърво учените стигнали до извода, че австралийските завроподи са произлези от видове, обитавали Южна Америка.

Ако това се окаже вярно, то значи завродподите са пътували по земя от Южна Америка до Австралия по време на кредата, когато континенти били почти с днешното си разположение. По онова време единственият наземен маршрут бил през Антарктида, която поради тогавашното затопляне на климата не била заледена и се оказала гостоприемна за завроподите.