сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Ще намери ли НАСА фосили на Марс?

18.10.2016 г.

Всъдеход ще извърши безпрецедентно търсене на скални вкаменелости – къде да го изпратим?

Преди близо четири милиарда години, когато Земята се е пробуждала, Марс постепенно е загивал. Плътната атмосфера, която топлела червената планета изчезнала в космоса и резките ниски температури станали причина езерата и реките на планетата да замръзнат и повърхността й да стане суха пустош. Дали в онези далечни години се е зародил живот?

Много скоро робот на НАСА ще кацне на Марс, за да събере скални проби, които може да съдържат древни вкаменелости и вероятно ще помогнат на човечеството да си отговори на един от най-фундаменталните въпроси: Сами ли сме във Вселената?

Вижте още: Живот отвъд Земята

Най-напред обаче бъдещите ловци на марсиански фосили ще трябва да решат къде точно да изпратят робота. Известен като Марс 2020, всъдеходът от следващо поколение ще носи на борда си усъвършенствана мобилна геоложка лаборатория, предназначена да търси следи от марсианци – най-вероятно едноклетъчни водорасли и бактерии. Някои от тези изчезнали организми може да са микрофосили, обгърнати в скала. Или подобно на мравките, които оставят след себе си мравуняци, отдавна загиналите микроби е възможно да са образували скални структури, съхранените под формата на фосили.

За да стеснят търсенето, чувствителни научни инструменти ще „душат“ за „биоподписи“ – минерали и молекули, засекретени от древния живот. НАСА вече се е насочила да търси в пресушените езера и хидротермалните извори, но крайната дестинация още не е определена предвид ограничения обхват на всъдехода.