сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Най-голямото насекомо на света

17.10.2016 г.

Съвременните насекоми-гиганти могат да уплашат случайно срещнал ги човек, но на фона на праисторическите си предци те са направо мъничета.

В наши дни насекомото с най-голям мазмах на крилете - от 25 до 30 сантиметра, е Thysania Agrippina - вид молец, който обитава Централна и Южна Америка. Азиатската пеперуда атлас има най-големите по площ криле – 399 квадратни сантиметра. Наградата за най-големи криле при пеперудите отива при птицекрилата пеперуда на кралица Александра, обитаваща Нова Гвинея - с размах на крилете от 11 до 27 сантиметра. При пеперудите мъжките са по-пищни, както при повечето птици.

Най-големите намирани досега вкаменелости на насекоми принадлежат на вида Meganisoptera и на гигантските водни кончета, казва Матю Клепъм, палеобиолог в Калифорнийския университет, Санта Круз. Най-големите вкаменелости на Meganisoptera, които с разперени криле стигали до 68 сантиметра, са били намерени във Франция и Канзас и са на възраст 300 – 280 милиона години (за сравнение: съвременните водни кончета стигат до 20 сантиметра с отворени криле).

Как са се смалили тези големи същества? Том Търпин, ентомолог в Университета Пердю, допуска, че това е свързано с високата концентрация на кислород в праисторическата атмосфера. Насекомите са били добре снабдени с кислород, но спадането на нивото му във въздуха вероятно е причинило гибелта на големите насекоми, казва Търпин.

Вижте още: Най-лошият кошмар на природата

Възходът на птиците също може да се е отразил на смаляването на насекомите. Едно от доказателствата в подкрепа на тази теза е, че насекомите се смалили в края на юрския период, когато птиците станали по-пъргави летци, макар съдържанието на кислород във въздуха да било голямо по това време, казва Клепъм в проучване от 2012 г.

.