сп. National Geographic - Ноември 2019
National Geographic KIDS - Ноември 2019

Непубликувани кадри: Земята изгрява над Луната

12.10.2016 г.

Японската космическа агенция публикува снимки с висока резолюция от космическия апарат „Кагуя“, някои от които досега не са излизали в общественото пространство.

През 2007 г. Япония изпрати на Луната космическия апарат „Кагуя“, наречен на легендарна лунна принцеса. Той беше снабден с две телевизионни камери с висока резолюция, с които успя да направи уникални записи и снимки на лунната повърхност.

Макар мисията да приключи през 2009 г., Японската космическа агенция едва тази седмица пусна поредица дигитални фотографии, направени от „Кагуя“, някои от които не са били показвани досега.

Освен камерите с висока резолюция, на борда на „Кагуя“  имаше и инструменти за изучаване състава и структурата на Луната, които помогнаха на учените да определят как се е образувал спътникът на Земята и какви ресурси може да са налични за бъдещи мисии до там.

Например снимки на загадъчната далечна страна на Луната от 2008 г. разкриват по-ранна вулканична дейност от предполаганото, което говори, че Луната е била геоложки активна много по-дълго, отколкото учените смятаха досега.

През 2009 г. „Кагуя“ улови важен кадър – тъмна дупка, която вероятно води до подземен лавен канал. Подобни структури се считат за идеални места за построяване на бази на отдалечени светове като Луната и Марс, защото естествените пещери предлагат защита от безпощадната космическа радиация.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Първите снимки на планетите от Слънчевата система

Данните от „Кагуя“ разкриват и потенциална опасност за бъдещите посетители: по време на пълнолуние, когато лунната орбита минава през магнитната „опашка“, излъчвана от Земята, на лунната повърхност се образува силно електрическо поле.

През 2009 г. Японската космическа агенция унищожи сондата, като я разби върху лунните кратери, но наскоро пуснатите снимки показват, че кратката й мисия е допринесла много за разбирането ни за единствения естествен спътник на Земята.