сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Животът на Земята е възникнал по-рано, отколкото се предполагаше

1.9.2016 г.

Австралийски учени откриха фосил на 3,7 млрд. години. Находката измества с цели 220 милиона години началната точка на възникването на живота на нашата планета.

Структурното образувание, наречено стоматолит, е било открито в близост до ръба на ледената шапка на Гренландия.

Според водещия учен, работил върху откритието – Алън Нутман от университета в австралийския град Уулонгонг, фосилите доказват, че животът се е появил на Земята само няколко стотин милиона години след формирането й преди 4,5 млрд. години.

„Това откритие представлява нов маркер за най-старите запазени доказателства за живот на Земята“, заяви в изявление съавторът на изследването върху фосила проф. Мартин Джулиан ван Кранендонк, експерт по геология към университета в Нов Южен Уелс. Той посочи също, че откритията говорят за „много бързо зараждане на живота на Земята“.

Фосилът с размери 1-4 см, който се е появил след разтапяне на снежни късове по протежението на снежния пояс Исуа, отговаря на други биологични доказателства за еволюцията на генетичния код, поставил началото на живота, в същия период, посочва Нутман. Според него това откритие би могло да помогне на човечеството в търсенето му на живот на Марс – планетата, която има най-големи шансове да бъде дом на микробен живот сред останалите небесни тела в Слънчевата система.

Смята се, че на червената планета някога е имало течаща вода и атмосфера, което заедно с топлината от Слънцето създава подходящи условия за бактериален живот.

„Значението за Марс е, че преди 3,7 милиарда години планетата вероятно все още е била влажна и може да е имала океани, така че, ако животът толкова бързо се е развил на Земята, създавайки възможност за образуване на неща като стоматолита, то би могло да бъде още по-лесно да засечем данни за живот на Марс“, каза още Нутман.

Най-ранните данни за живот на Земята досега бяха откритите в Австралия през 2006 г. микрофосили на възраст от 3,4 млрд. години. /АФП