сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Откриха най-древния случай на рак

28.7.2016 г.

В Южна Африка, в богат на вкаменелости район, известен като „Люлката на човечеството“, учените откриха най-ранния срещан досега случай на една от най-тежките болести в света.

С помощта на 3-D изображения учените диагностицираха агресивен вид рак, наречен остеосарком, в кост от човешко стъпало на индивид, обитавал пещерата Сварткранс преди около 1,6 до 1,8 милиона години.

Според откритието, макар съвременния начин на живот да увеличава случаите на рак, особено в страните с развита индустрия, причините за болестта се коренят дълбоко в еволюционното минало на човека.

„Може да решите да спазвате палео диета, да живеете в най-чистото място на света, но предразположението към този вид болести ни е вродено и ние малко можем да им повлияем“, казва съавторът на проучването Едуард Одс.

Точният произход на болестта е спорен - отчасти може би поради липса на исторически доказателства. Вероятно най-ранното споменаване на рака се свързва с великия египетски лекар Имхотеп, който е живял около 2 600 г. пр. Хр. В своите записки той разказва за болест, характеризираща се с „подутина в гръдния кош“, която не подлежала на известните към момента лечения. Но в повечето от древните текстове заболяването почти не се споменава, а анатомично точни описания на злокачествени тумори се появяват едва в края на XVIII в.

Вероятната причина ракът да се счита за сравнително нова болест е, че той засяга най-често хора над 65 годишна възраст, а преди хората рядко са доживявали тази възраст. „Развитието на цивилизацията не е причина за появата на рака“, пише онкологът Сидхарта Мукерджи, „цивилизацията по-скоро откри болестта, когато удължи живота на хората.“

Доказателства за наличието на рак трудно се откриват и при вкаменелостите, при които обикновено се запазват само малки костички.  Някои учени търсят доказателства в мумифицираните тела, където имат възможност да изследват съхранена тъкан. През 1990 г. например при аутопсии на мумии в Перу е открит случай на жена със злокачествен тумор в горната лява мишница. Той е бил толкова голям, че вероятно е избил през кожата й приживе.

Според учените исторически сме обременени с гените на рака, но болестта се проявява по хиляди начини, когато сме изложени на промените в заобикалящата ни среда. Например до края на XIX век преобладавали случаите на рак на стомаха, най-вероятно заради канцерогенните вещества, използвани в хранителните консерванти. Днес има бум на рака на дебелото черво, сигурно заради повишената консумация на наситени мазнини.

„Съвременната околна среда ни причинява неща, с които не сме се сблъсквали досега в еволюционната си история“, казва Одс.

Нова терапия срещу рак дава надежда за излекуване на тежко болни