сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Телескопът "Хъбъл" за първи път надникна в атмосферата на скалисти планети

22.7.2016 г.

Подобно на Земята и Венера, две потенциално обитаеми екзопланети изглежда притежават плътна и компактна газова обвивка.

През май астрономическата общност беше приковала вниманието си към трио екзопланети с размери като на Земята, обикалящи около отдалечена на 40 светлинни години от нас звезда. Сега вече благодарение на телескопа "Хъбъл" учените научиха повече за две от тях - TRAPPIST-1b и TRAPPIST-1c, но най-външната - TRAPPIST-1d, все още крие тайните си.

Наблюденията на тези две планети бяха направени в период, когато минаваха между тяхната звезда и Земята, и показаха, че те са скалисти като Земята и вероятно подходящи за познатите ни форми на живот. Учените успяха да изследват и атмосферите на малките планети и установиха, че и двете може да са с плътни обвивки от газ, подобни на тези на Земята, Венера и Марс.

Планетите обикалят около мъглява, хладна звезда и температурата на повърхността им вероятно позволява наличието на вода в течно състояние. Макар планетите TRAPPIST-1b и TRAPPIST-1c да са разположени много близко до звездата си, възможно е на части от тях да има климат, който не е нито твърде студен, нито твърде топъл за наличието на познатия ни живот.

„Това е отличен резултат, който може много да ни помогне за бъдещи изследвания“, отбеляза Рави Копарапу от НАСА, но уточни, че към момента би се въздържал да нарече планетите потенциално обитаеми.

В търсене на новата Земя