сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Петрол от Мексико унищожил динозаврите

15.7.2016 г.

Динозаврите са били изтрити от лицето на Земята преди 66 млн. години, след като голям астероид ударил огромни петролни залежи в Мексико, в резултат на което черен дим обхванал цялата атмосфера на планетата ни, сочи ново изследване.

Саждите блокирали слънчевите лъчи, причинявайки значително застудяване на планетата и опустошителни суши.

Количеството слънчева светлина спаднало с 85%, при което температурата на Земята спаднала с около 16 градуса по Целзий за около 3 години. В същото време валежите намалели с до 80 на сто, което довело до голяма суша.

В доклад, публикуван в списание Scientific Reports, изследователите пишат, че малките бозайници и влечуги можели да се крият под земната повърхност, където било по-топло, но това не се отнасяло до динозаврите.

Астероидът с диаметър около 10 км. ударил Земята в района на полуостров Юкатан и оставил на лицето на планетата ни третия по големина кратер с диаметър около 200 км. Ефектът от космическия сблъсък бил с еквивалента на едновременното избухване на 1 милион атомни бомби с размера на тази над Хирошима.

В същото време остава загадка как така повечето динозаври са измрели, а други – като предците на крокодилите, не. Преди се е смятало, че смъртоносният ефект е бил причинен от изпаряване на пари на сярна киселина към небето, което отразявало слънчевата светлина и довело до глобална тъмнина, почти отрицателни температури и киселинни дъждове. Но учените от японския Институт за метеорологични изследвания и от университета Тохуку казват, че ако това се е било случило, щяха да са изчезнали и крокодилите, и множество други животни.

При сблъсъка с астероида са оцелели само 12% от населяващите сушата животни, докато 90% от обитаващите световния океан видове са успели да преживеят катастрофата./БГНЕС