сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Какво точно се е случило в деня, в който динозаврите загинали

12.6.2016 г.

Нови находки и специални изчисления помагат на учените да обрисуват достоверно удара със смъртоносния астероид.

Представете си изгрев слънце в последния ден от мезозойската ера преди 66 милиона години. Слънцето хвърля снопове светлина върху блатата и иглолистните гори по крайбрежието на днешния полуостров Юкатан в Мексико. Топлите морета на Мексиканския залив гъмжат от живот.

Докато този изгубен свят на динозаври и огромни насекоми грачи и бръмчи, астероид с размера на планина фучи към Земята със скорост около 64 000 километра в час. За няколко кратки мига в небето се появява огнена топка, далеч по-голяма и по-ярка от Слънцето. Миг по-късно астероидът се сблъсква със Земята със сила, равна на над 100 трилиона тона тротил.

Ударът прониква в земната кора на дълбочина от няколко километра и издълбава кратер с диаметър от над 185 километра, като изпепелява хиляди кубични километри скали. Събитието предизвиква верига от глобални катастрофи, които унищожават 80 процента от живота на Земята – в това число и повечето динозаври.

Тази апокалиптична история е описана в безброй книги и списания откакто през 1980 г. се появява теорията за удара. През 1990 г. идентифицирането на кратера Чиксулуб  в Мексиканския залив дава на учените точна представа „кога“ и „къде“ се е случил той.
Но как точно вулканичният прах е унищожил толкова голяма част от живота на Земята остава тайна.

Миналия месец екип от учени, работещи на офшорна платформа в Мексиканския залив, се сдобиха с първите мостри от „пръстена“ на кратера Чиксулуб. Този пръстен се е образувал на мястото, където астероидът е ударил Земята. Специалистите се надяват, че геологията на района ще им помогне да разкрият какво точно се е случило в онзи ден.

С помощта на „калкулатор на удара", разработен от екип геофизици от Университета Пердю и Имперски колеж, Лондон, учените вече могат да разберат важни подробности, свързани с размера и скоростта на астероида.

Динозаврите са били обречени и без сблъсъка на Земята с астероид