сп. National Geographic - Март 2019
National Geographic KIDS - Март 2019

Решиха загадката за опитомяването на кучетата

3.6.2016 г.

Кучетата изглежда са били опитомени два пъти и то независимо един от друг – в Европа и в Азия, разкрива международно изследване. То се базира на археологически и генетични данни и може да даде отговор на споровете около произхода на най-добрия приятел на човека.

До този момент съществуваха две различни хипотези. Според едната, хората са одомашнили кучета за първи път в Европа преди повече от 15 хиляди години. Други изследователи сочат за място на това първо опитомяване източната част на Азия преди най-малко 12,5 хиляди години.

Новото изследване, публикувано в списание „Сайънс” (Science) предполага, че и двете предположения могат да бъдат точни. "Данните от древната ДНК, с които работихме, в съчетание с археологически данни, свидетелстващи за наличието на първите кучета, ни карат да мислим, че трябва да се промени броят на отделните опитомявания”, казва Грегър Ларсън, директор на департамента по палеогеномика и биоархеология в Оксфордския университет във Великобритания, който ръководи изследването. "Може би причината за липса на консенсус сред учените за произхода на опитомяването на кучетата е, че всеки е бил по малко прав", добавя той.

Изследователи от Тринити колидж (Trinity College) в Дъблин успяха да реконструират историята на кучешката еволюция чрез секвениране за първи път на генома на куче, живяло преди 4800 години. Неговите кости съдържат добре запазена ДНК. Тази кост е открита в разкопки на неолитно селище в Нюгрейндж, Ирландия, съвременник на Стоунхендж в Англия.

Друг екип от изследователи, включително от Природонаучния музей в Париж, получават митохондриална ДНК, наследена от майката, на 59 древни кучета, които живеят в период между 14 хиляди и 3 хиляди години преди нас. След това те сравненили генетичните белези с тези на над 2500 съвременни кучета от цял свят, които вече били проучени.

И накрая археологическите анализи показали, че всички кучета се появяват за първи път в Европа и Азия преди повече от 12 хиляди години, но 4000 години по-късно в централната част на Азия. Всички тези данни показват, че кучетата са били опитомени за първи път от вълците от двете страни на Евразия.

Кучетата, които произлизат от Азия, идват в Европа през V и IV хилядолетие преди нашата ера с мигриращите хора. Те се смесват някогашните европейски кучета и ги изместват. Повечето кучета днес са смесица от своите азиатски и европейски предци, което обяснява срещаните досега трудности от учените да тълкуват генетичните данни.

Същият международен изследователски проект продължава да анализира генетичните и археологически данни за хиляди възрастни кучета и вълци, за да провери новата възможност да съществуват две кучешки опитомявания. Целта е да се локализира и датира произхода на най-старото куче.

Възможността за двойния произход на кучетата е интригуваща, защото други изследвания показват множествеността при опитомяването на котки и прасета, наблюдавана от генетика Джон Новъмбър (John Novembre) от университета в Чикаго, който не е участвал в проучването за кучетата. Можем да се запитаме дали всъщност домашните животни не са повече, отколкото си мислите, казва той. "Ако опитомяването на кучета е станало на едно единствено място, може да се заключи, че това вероятно е един много труден процес, но ако това се е случило на два пъти (в историята на опитомяването, бел.ред.), то може да се смята, че това не е било толкова сложно", казва Петер Саволайнен, генетик в Кралския технологичен институт в Стокхолм, водещ застъпник на хипотезата за азиатския произход на кучето. /АФП