сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Мистериозните градежи на неандерталците

26.5.2016 г.

Кръгове от сталагмити, намерени в пещера във Франция, свидетелстват за изненадващите строителни умения на древните братовчеди на хората.

Хилядолетия наред многобройни загадъчни каменни кръгове са се криели в недрата на френската пещера Брюникел. Сега тези древни структури отново излизат наяве.

Странните кръгове са били изработени от сталагмити и според публикуван в издание Nature доклад са на приблизително 176 000 години. Ако се окаже, че кръговете са били строени от неандерталци, както предполагат археолозите, то древните роднини на хората ще се окажат много по-„човеци“, отколкото се предполагаше досега.

„Това откритие е ясно доказателство, че неандерталците са имали човешки възможности при планирането и изграждането на каменни структури и че някои са прониквали дълбоко в пещерите, където изкуственото осветление е било от съществена важност“, казва палеонтологът Крис Стрингър от лондонския Природонаучен музей.

Пещерата Брюникел е известна с това, че в нея са открити останки от неандерталци, които са я използвали за свой дом. Те са изрисували част от стените с  различни видове животни.

Но защо неандерталците са се осмелили да навлязат в мрака и да направят сложните кръгове, поне засега остава загадка.

Неандерталците