сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Учени откриха потенциално обитаеми планети

3.5.2016 г.

Международен екип от учени обяви, че е открил три наподобяващи Земята планети, на които биха могли да съществуват форми на живот. Изчисленията за тези три обекта са показали най-голяма вероятност за извънземен живот от всички откривани досега планети извън нашата Слънчева система.

Трите обекта, чиито размери са сходни с тези на Земята и Венера, обикалят около хладна звезда джудже и се намират на 39 светлинни години от нашата планета.

„Това е първата възможност да намерим химически следи от живот извън Слънчевата система“, заяви водещият автор на проучването Майкъл Гилън, астрофизик от Университета в Лиеж в Белгия, и допълни, че и трите планети имат „печелившата комбинация“, търсена от учените – те са със сходен на Земята размер, „потенциално обитаеми“ са и са достатъчно близо, за да може атмосферата им да бъде изследвана с техниката, с която разполагаме.

Според Гилън откритието представя съвсем нов „ловен район“ за изследване на планети.

Гилиън и екипът му са засекли небесните тела посредством калибриране на 60-сантиметровия телескоп TRAPPIST в Чили. С него те са проследили планетите около няколко звезди джуджета, които не са достатъчно големи или горещи, за да бъдат видени с оптичен телескоп. Екипът се е спрял на една особено обещаваща звезда, кръстена TRAPPIST-1, която е една осма от размера на Слънцето и значително по-студена от него. След като я наблюдавали с месеци, учените установили, че инфрачервеният сигнал на звездата намалява на равни интервали, което означава, че около звездата обикалят планети.

Двете най-близки до звездата си планети правят една обиколка за съответно 1,5 и 2,4 дни, като в същото време получават съответно четири и два пъти количеството генерираща топлина радиация, което Земята приема от Слънцето.

Като се вземат предвид размерът на планетите и яркостта на звездата им, може да се направи извод, че и на трите вероятно има райони, където температурата позволява наличие на вода в течно състояние, а оттам теоретично и на форми на познатия на Земята живот.

Според съавтора на проучването Емануел Джеин, също от Университета в Лиеж, откритието е „промяна на парадигмата“ в търсенето на живот във вселената. В същото време тяхната близост - само 39 светлинни години - позволява те да бъдат проучени допълнително.

„Тези планети са толкова близо и тяхната звезда е толкова малка, че ние можем да изследваме атмосферите и състава им“, посочва съавторът Жулиен де Вит от Масачузетския технологичен институт. Според него това е истински джакпот и не е изключено в рамките на това поколение да стане ясно дали тези светове наистина са обитаеми. /АФП