сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Динозаврите са били обречени и без сблъсъка на Земята с астероид

19.4.2016 г.

Динозаврите са били застрашени от изчезване 50 млн. години преди астероидът да удари Земята и да предопредели измирането им, показва ново проучване.

Досега повечето учени смятаха, че огромните влечуги са били в разцвета си преди 66 милиона години, когато според най-популярната теория сблъсък на астероид със Земята е довел до изчезването им.

Ново проучване на изследователи от Редингския университет в Англия обаче показва, че динозаврите са били намаляващ вид десетки милиони години преди пълното си заличаване. Те са изчезвали по-бързо, отколкото са могли да се възпроизвеждат, посочва палеонтологът д-р Манабу Сакемото.

Д-р Сакемото и екипът му са използвали сложен метод за анализ, както и фосили, за да разгледат историята на три големи групи динозаври, търсейки доказателства за това кога изчезването на видове е започнало да доминира пред появата на нови. Най-бързо са изчезвали тревопасните динозаври с дълги вратове от вида зауроподи, в сравнение с двукраките си месоядни събратя. В същото време обаче групата на трицерапторите е била във възход.

Според д-р Сакемото влиянието на астероида е основният кандидат за причина за окончателното изчезване на динозаврите, но е ясно е, че те са били вече отвъд своя пик в еволюционен смисъл. „Макар и внезапният апокалипсис да е бил последният пирон в ковчега, нещо друго вече е пречело на динозаврите да създават нови видове по-бързо, отколкото старите са изчезвали“, допълни още той. /БГНЕС