сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Климатичните промени преместват Северния полюс

14.4.2016 г.

С топенето на леда и пресушаването на водоносните хоризонти разпределението на масата на Земята се променя, а заедно с това се променя и позицията на земната ос.

За да стигнете до Северния полюс, трябва да се движите на север, нали? Но внимание: Северният полюс на Земята бързо се придвижва на изток и изглежда, че причината за това е промяната в климата.

На Земята има два северни полюса - географски и магнитен. Ссеверният магнитен полюс се намира на 1600 километра на юг от северния географски полюс - на 78°18` северна дължина и 104° западна ширина. И двата полюса са се местили през хилядолетията, но сегашното им движение започва драстично да влияе на живота на Земята.

Географският северен полюс е най-северната точка на планетата. Намира се на 90 градуса северна дължина, а всички меридиани се събират в него. Земната ос свързва Северния и Южния полюс и Земята се върти около оста си като гигантски пумпал. Заради колебанията на планетата около оста й, тези точки се преместват приблизително на няколко десетилетия.

Изследователите надлежно измерват точните позиции на географските полюси от 1899 г. насам, като определят позициите на звездите и като използват сателитна телеметрия. Те са установили, че през миналия век полюсите са се премествали с по няколко сантиметра годишно.

„Това отклонение може да ви се струва малко, но то носи много важна информация“, казва Сурендра Адхикари от НАСА.

Северният географски полюс се е местил от изток на запад, но като цяло посоката му на движение е била към Канада. От 2000 година насам обичайното отклонение на полюса „претърпява драстична промяна“, казва Адхикари. Оттогава полюсът се движи на изток и се е запътил към нулевия меридиан, който минава през Гринуич. Най-вълнуващото за учените е, че сега могат да обяснят какво всъщност причинява отклонението.

Архив: чернокож изследовател първи стъпил на Северния полюс