сп. National Geographic - Февруари 2020
National Geographic KIDS - Февруари 2020

Учени откриха ново състояние на материята

6.4.2016 г.

Изследователи откриха нови доказателства за наличието на мистериозно ново състояние на материята. То е известно като „квантова спинална течност“ и при него електроните - едни от основните градивни частици на материята - се разбиват на квазичастици.

За първи път учените стигат до предположението за съществуването на такова състояние в намагнетизирани материали още преди 40 години, но независимо от множеството данни за наличието му досега то не беше наблюдавано. Сега обаче това състояние е било засечено в двуизмерен материал, наподобяващ графена, пише научното издание „Сайънс алърт“. „Това е ново квантово състояние на материята, което е предвидено, но не е наблюдавано преди“, заяви Йоханес Кноле от Университета в Кеймбридж, който е участвал в опитите.

Изследователите са успели да открият следи от квантова спинална течност в материал, като са наблюдавали т. нар. процес електронно фракциониране. Той от своя страна води до разделянето на електроните в квантовата спинална течност. При това състояние електроните не се разделят точно на по-малки части, а образуват т. нар. квазичастици. Сами по себе си те не са отделни частици, а представляват научна концепция, с която учените обясняват особеното поведение на някои частици.

„Това е напълно ново попълнение към списъка с квантови състояния на материята“, заяви Кноле, според когото откритието е важна стъпка към човешкото разбиране на квантовата материя и предлага възможности за нови експерименти. /БГНЕС