сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Откога датират връзките между хора и неандерталци?

19.2.2016 г.

Анализ на ДНК от неандерталска жена хвърля нова светлина върху историята на човешкия и на неандерталския род.

Неандерталците и съвременните хора са се кръстосвали много по-рано, отколкото се предполагаше преди, съобщават учени, публикували откритията си в списание „Nature".

Според анализ на ДНК на неандерталска жена съвременните хора са имали контакт със своите "братовчеди" преди 100 000 години.

По-рано се предполагаше, че двата вида са навлезли в контакт чак когато съвременният човек е напуснал Африка преди 60 000 години.

„Това е от значение за разбирането на историята на съвременния човек и на неандерталците", заяви д-р Серги Кастелано от института „Макс Планк", цитиран от Би Би Си.

Новите открития са били направени след обработка на останки на неандерталска жена, открити в отдалечена пещера в планината Алтай в Сибир. Генетичният анализ е показал, че части от човешко ДНК се съдържат в генома й, което доказва, че двата вида са общували преди 100 000 години.

Досега са били намирани неандерталски гени в човек, като скорошни проучвания показаха, че тези части ДНК са изиграли важна роля в много аспекти - от нашата имунна система до предразположението ни към дадени болести. Обратното движение на гени обаче, от хора към неандерталци, показва, че чифтосването всъщност е ставало много по-рано, отколсото се предполагаше досега.

Все още не е ясно какво влияние е оказал този контакт върху неандерталците. Въпреки това откритията хвърлят нова светлина върху историята на човешкия и на неандерталския род. Ако ранните хора са правили секс с неандерталци преди 100 000 години, то те трябва да са можели да напуснат Африка, тъй като данни за живот в Африка на нашите близки родственици не са били откривани. Това означава, че хората са напуснали Африка преди мащабното преселение, което е станало 40 000 години по-късно.

„В момента не знаем как е станало това чифтосване - възможностите варират от относително мирната размяна на партньори до отделни групи, които нападат представители на другия вид и крадат женски, като минаваме и през хипотезата за осиновяване на изоставени бебета", посочва проф. Крис Стрингър от музея за естествена история в Лондон. /БГНЕС