сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Изумителна снимка разкрива галактика с огромна черна дупка

19.2.2016 г.

В центъра на гигантската елипсовидна галактика NGC 4889 се намира супер масивна черна дупка, чиято маса е 21 милиарда пъти по-голяма от тази на нашето Слънце.

Нова драматична снимка, направена от телескопа Хъбъл, предоставя още данни за една от най-големите мистерии във Вселената: черните дупки.

На снимката се вижда ярка бяла сфера на черен, звезден фон. Разположена в звездния куп Coma, който се намира на 300 милиона светлинни години от Земята, сферата всъщност е гигантската елипсовидна галактика NGC 4889. В центъра й се намира спящ гигант: супер масивна черна дупка, чиято маса е 21 милиарда пъти по-голяма от тази на нашето Слънце.

Размерът на черната дупка може да се изчисли въз основа гравитационния радиус или разстоянието от центъра на черната дупка, където нищо не може да устои на гравитационното притегляне. Според НАСА тази гигантска черна дупка има гравитационен радиус с диаметър от около 130 милиарда километра. Това е 15 пъти повече от диаметъра на орбитата, по която Нептун обикаля около Слънцето, и означава, че е много по-голяма от супермасивната черна дупка в центъра на нашата галактика Млечния път - "нашата" черна дупка е с маса четири милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето и с гравитационен радиус една пета от орбитата на Меркурий.

Черната дупка в центъра на NGC 4889 е сред най-големите, откривани досега, но в момента е в покой. Около нея се появяват звезди и не биват засмуквани, съобщава НАСА.

Когато черната дупка е активна, тя толкова мощно притегля газ и прах, че затопля материята до милиони градуси, в резултат на което се освобождават огромни количества енергия. Този процес в момента е в застой, но би могъл да се поднови.

Черните дупки не могат да бъдат наблюдавани пряко, тъй като светлината не може да напусне областта на огромното им гравитационно притегляне. Астрономите може да ги откриват и измерват въз основа на това как влияят на околните обекти като звезди и газови облаци.

Учени откриха гравитационните вълни, предречени от Айнщайн

Откриха черни дупки, "танцуващи менует"

Черните дупки по-стари от галактиките?