сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Необичайни сърца за Свети Валентин

13.2.2016 г.

При животните се наблюдава голямо разнообразие - от наличието на няколко сърца до липса дори на едно.

В деня на Свети Валентин отвсякъде ни засипват рисувани сърца. Прелюбопитни са обаче фактите за множество истински сърца.

„Нормалният сърдечен пулс при хората обикновено е между 60 и 100 удара в минута, докато този на земеровката надвишава 1000 удара в минута - това е над 16 пъти в секунда", казва Марк Ояма, професор по кардиология в Универстиета по ветеринарна медицина в Пенсилвания.

Земеровката-пигмей, която тежи по-малко от 30 грама, има най-бързо биещото сърце от всички бозайници. Ударите на сърцето при животните е в съотношение с размера им, като най-малките животни имат най-бързия пулс, обяснява Ояма.

При някои видове китове сърдечния пулс е 10 до 30 удара в минута. Не е изненадващо, че сърцето на дългия 30 метра син кит, най-голямото животно на Земята, тежи 180 килограма.

Много хора пък биха казали, че най-голямо е сърцето на тяхното куче. „Кучетата наистина имат малко по-високи пропорции на сърцето спрямо тялото, отколкото котките и други животни", казва Ояма. Средното тегло на едно кучешко сърце е около 0,7 - 0,8 процента от телесната им маса, докато при котките то е 0,35 процента.

Морската звезда не притежава сърце.

Снимка: Пол Никлин, National Geographic

Любопитен факт е, че някои животни притежават по повече от едно сърце. Главоногите животни като сепията и октопода имат по три: едно, което изпомпва кръвта през останалата част на тялото, и две допълнителни.

Други животни пък изобщо нямат сърца. „Морските звезди и други представители на семейство бодлокожи нямат сърце, нито подобен орган", казва Крис Мах, морски зоолог, специалист по безгръбначните животни в Смитсъновия природонаучен музей във Вашингтон. Но те нямат и кръв, която да изпомпват.

Вместо това морските звезди имат малки, подобни на косъмчета образувания, които постоянно пулсират и изпомпват морската вода чрез система от вътрешни тръбички и торбички, уточнява Мах и добавя, те разполагат и с всички необходими клетки за транспортирането на хранителни вещества.

Как флиртуват животните?