сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Учени откриха гравитационните вълни, предречени от Айнщайн

12.2.2016 г.

Международен екип учени официално обяви наличието на първото пряко доказателство за съществуването на гравитационните вълни, предречени от Алберт Айнщайн преди 100 години. В своята Теория на относителността той дефинира гравитационните вълни като изкривяване на пространството и времето, предизвикано от присъствието на материя.

Учените откриха гравитационни вълни, образували се от сливането на две черни дупки. В момента преди сблъска двете черни дупки се поглъщат една друга и излъчват повече енергия от цялата останала Вселена.

Илюстрация: SXS Collaboration

Международен екип учени официално обяви наличието на първото пряко доказателство за съществуването на гравитационните вълни, предречени от Алберт Айнщайн преди 100 години. В своята Теория на относителността той дефинира гравитационните вълни като изкривяване на пространството и времето, предизвикано от присъствието на материя.

Според публикуваното съобщение на 14 септември 2015 година специална техника на  Американската национална научна фондация (АННФ) засякла трептения, предизвикани от сливането на две черни дупки преди 1,3 милиарда години.

„Това носи нов поглед върху небето, който ще разшири разбирането ни за космоса и ще доведе до неочаквани открития", заяви Франс Кордова, директор на АННФ, който сравни откритието с решението на Галилео Галилей да насочи телескопа си към звездите. Феноменът е засечен чрез два подземни детектора, разположени в САЩ и създадени да улавят малките вибрации на преминаващи гравитационни вълни.

Проектът, финансиран от АННФ, е известен като Лазерна интерферометрична гравитационно-вълнова обсерватория (LIGO). От септември насам учените са потвърждавали данните, преди да ги обявят днес.

„LIGO e акушерът в раждането на ново поле в астрофизиката", заяви Кордова. Гравитационните вълни са мярка за разтяганията в космоса. Те са ефект от движението на големи маси, които опъват тъканта на време-постранството - виждането на космоса и времето като единен и свързан континиум. Вълните се движат със скоростта на светлината и не могат да бъдат спрени и блокирани от нищо.

Според Айнщайн време-пространството може да бъде сравнено с опъната мрежа, която се огъва от тежестта на даден обект. Гравитационните вълни са като трептенията върху водната повърхност, когато в нея падне камъче. До този момент учените успяваха да посредством изчисления да установят присъствието на гравитационни вълни, но никога не бяха наблюдавали пряко такива.

Компютръна симулация показва гравитационните вълни, излъчвани от две гигантски черни дупки, които се усукват една около друга.

Илюстрация: C. Henze, NASA

Според Дейвид Шумейкър, ръководителя на LIGO, засеченият сигнал е точно това, което учените са очаквали да видят, основавайки се на теорията на Айнщайн. „Звуковата форма изглежда като чуруликане. То започва в ниските честоти, 20 или 30 херца, като тон от бас китара и само за секунда стига до 150 херца", обясни Шуумейкър. Това отговаря на движението на орбитите на две черни дупки, които се приближават все по-бързо и в крайна сметка се превръщат в единен обект, добавя ученият.

Двата технически комплекса, засекли феномена, се намират на 3000 километра един от друг, което потвърждава данните. Откритието е фундаментално, тъй като черните дупки не излъчват никаква светлина, а сегашните астрофизически инструменти са основани на разчитането на светлината. Новите данни и новосформиращото се поле за изследвания могат да помогнат за обяснението на формирането на галактиките и други големи материални обекти във Вселената, допълва Шумейкър. /АФП