сп. National Geographic - Юни 2019
National Geographic KIDS - Юни 2019

Висша животинска мода за зимата

20.2.2019 г.

Природата дарява животните със забележителни одежди, за да могат да оцелеят през тежката зима.

Точно както хората се предпазват от студа, като надяват палта, шапки, ръкавици и ботуши, при много животински видове се появява по-гъста козина, която да ги топли.

По лапичките на полярната лисица например израства козина, която тя използва подобно на снегоходки, за да се придвижва из снежния терен.

При полярния заек и сибирската белка (известна и като "хермелин") снежно-белите кожуси служат за камуфлаж. Козината на хермелина успява да го предпази от хищниците, но не и от хората, които от край време го преследват заради ценната му кожа.

Бялата премяна на животните също така може по-дълго време да задържа топлината. Счита се, че при бялата козина, в която няма пигмент, има повече пространство между отделните косми. Когато въздухът го запълни, топлината, отделяна от тялото на животното, се задържа по-дълго и осигурява изолация от студа. При птиците също се наблюдава подобно явление: когато се накокошинват, те запазват въздуха под перата си и се топлят.

С покачването на температурите и приближаването на лятото животните менят козината и перата си, отърсват се от зимните окраски и се приближават към по-землисти оттенъци. С нюансите от кафяво, сиво, черно и червено одеждите им отразяват промяната в сезоните, новата среда и растителността.