сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Сагата „Междузвездни войни" вдъхновява истинската наука

29.1.2016 г.

Докато поредният филм от сагата „Междузвездни войни" продължава да властва в бокс офис класациите по света, учени и инженери отново запретнаха ръкави да анализират далечната галактика и нейните причудливи обитатели. „Според мен много колеги вярват, че някои неща от филма могат да бъдат постигнати или открити в действителност", казва Елизабет Холм, учен от университета Карнеги Мелън. „Филмът те кара да мислиш отвъд пределите на възможното, да погледнеш в бъдещето."

През почти четирите десетилетия от излизането на първата част на сагата учените са насочвали погледа си към филма през практически всички научни дисциплини: от плазмена физика до психология. В този смисъл това не е просто филм - той може да се превърне в най-мощния обучителен инструмент в Галактиката.

„Ако в дадена сцена от някой филм откриете научно възможни неща, тогава ви осенява прозрение", споделя Джим Какалиос, физик в Университета на Минесота, който работи върху връзката между поп-културата и науката.

В съзвучие с последния засега епизод на сагата ви представяме някои от най-добрите, най-новите и най-неочакваните начини, по които „Междузвездни войни" от появата на първата лента през 1977 година та чак до наши дни си е проправял път в научната литература - като източник на информация, като вдъхновение и като помощ на героите от една далечна галактика.

Как да взривим „Звездата на смъртта"

Звездата на смъртта от оригиналната трилогия заинтригува икономисти и политически коментатори, които я нарекоха галактическа безсмислица. Съществува дори цял научен труд, озаглавен „Това е капан: отровното хапче на император Палпатин". Негов автор е финансовият инженер и професор Закари Фейнстийн, който засяга въпроса как след успешен бунт и победа над силите на злото Империята е продължила да съществува?

Сложността и разрушителната сила на „основното оръжие" на Империята от привлече вниманието и на учени и инженери.

„Какво биха предпочели студентите: формули или саундтрака на Имперския марш?" - пита Гай Уокър, професор по строително инженерство в шотландския университет Хериот Уат.

Уокър анализира мрачното оръжие на империята и го дава за пример на студентите си, когато трябва да идентифицират слабости или дори грешки в големи инженерни проекти. След като вземат плановете от официален технически наръчник, в рамките на четири дни - колкото имаха на разположение бунтовниците в епизода "Нова надежда" - Уокър и колегите му тестват две различни техники за откриването на слабостите и възможните пробойни.

Първата техника, датираща от 1970-те, изброява подробно недостатъците на всеки компонент от системата. Другата, която е и с по-съвременен подход, визуализира станцията като по-абстрактна мрежа и определя слабите й страни.

Двата анализа, които ще бъдат публикувани в TheoreticalIssuesinErgonomicsScience, стигат до различни резултати. По-съвременният например бързо идентифицира проблема с термалния порт, наред с други недостатъци, в това число и слабо осигурената изкуствена гравитационна система и липсата на защита в случай на биологична война.

Какво друго биха могли да направят бунтовниците? „R2-D2 би могъл да се логне в имперската мрежа и да качи компютърен вирус" - казва Уокър - „но тогава би се получил „Денят на независимостта", който не е и наполовина толкова добър, колкото „Междузвездни войни".

Здравеопазването в Далечната галактика

От мидихлорини до бойни рани с лазерни мечове, „Междузвездни войни" изобилства от медицински сцени.

Двамата  Скайуокър получават специално внимание: Люк с невероятната роботизирана ръка и баща му Анакин, който има най-емблематичното дихателно заболяване в киното.

Ронан Берг и Рони Пловзинг, лекари в датската университетска болница Ригсхоспиталет, използват характерното свистене на ситския лорд, за да помогнат на студентите по медицина да диагностицират множество дихателни заболявания.

В изследването си те разглеждат дихателните навици на Вейдър във всички сцени от филма и приписват белодробните му проблеми на вдишването на горещи газове и вулканични частици от планетата Мустафар, където той губи кулминационен дуел с Оби Уан в „Отмъщението на Ситите". Горещите газове причиняват хронично възпаление на дробовете му, а тъканите му се втвърдяват от белезите.

Изследването определя костюма на Вейдър като подвижна барокамера, предназначена да вкарва въздух в дробовете му. Но дори да приемем, че костюмът помага на Вейдър да се пребори с кожните изгаряния, Берг не би го предпочел. „Лечението, което аз бих назначил, е белодробна трансплантация", казва той, особено при положение, че даряването на органи би трябвало да е лесно в тоталитарната Империя.

„Едва ли е толкова трудно да се намери бял дроб за заместник-командира", добавя Берг.

Какво се случва в главата на Дарт Вейдър

Заболяванията във вселената на „Междузвездни войни" са не само физически. През последните години психиатрите се обърнаха към героите от филма в опит по-добре да обяснят и на студентите си и на по-широката публика отличителните белези на някои психични заболявания.

„Това са герои с които всеки може да се оприличи", казва Райън К.У. Хол, съдебномедицински психиатър към Медицинския Университет на Централна Флорида. „Всеки от нас страда и претърпява някакви нещастия. Ще ни се да можем да се справяме така добре както тези герои - да можем да се изправим и да се преборим."

Психиатрията е особено заинтригувана от образа на Анакин Скайуокър, трагично пропадналия джедай, който става Дарт Вейдър.

През 2011 г. в писмо до редактора на PsychiatryResearchфренски екип, оглавен от психиатъра Ерик Буи, твърди, че Анакин Скайуокър страда от гранично разстройство на личността. Това е сериозно психично заболяване, което се характеризира с трудно установяване на социални контакти, импулсивно поведение и променливи настроения.

Буи отбелязва, че „е много трудно, ако не и невъзможно, с точност да се диагностицира филмов персонаж. Целта на нашата работа беше да дадем полезен пример на студентите по медицина."

„Както казва Оби-Уан", добавя той, „само един ситски лорд би могъл да работи с абсолютно стойности".

Други заплахи

Вейдър не е единственият злодей в „Междузвездни войни", когото учените раглеждат под лупа. В началото на годината Хол и Сюзън Хетърс Фрийдмън от Университета в Оукланд публикуваха три интригуващи проучвания, в които анализират широк спектър от герои, злодеи и второстепенни персонажи в „Междузвездни войни".

Джаба Хътянина например показва симптоми на клиничен психопат. Свободолюбивият Ландо Калризиан вероятно е пристрастен комарджия, а миловидният и тъжен Оби Уан Кеноби може да се използва за пример на депресия сред по-възрастните.

Примерът с Палпатин е важен, казва Хол, тъй като „когато виждаме край нас да се случват ужасни неща, понякога ни се ще да отдадем това на психично заболяване. Но хората с умствени заболявания са по-често жертви, отколкото извършители на престъпления."

Откриването на истинската планета Татуин

„Междузвездни войни" започва с Люк на Татуин, пустинна планета, пълна с измет и злодейство. Но дори и тази пустош предлага неочаквана красота под формата на прекрасен двоен залез.

Татуин е чудатост, планета с „кратна орбита", която се върти не около една, а около две звезди и астрономите са решени да открият истинска такава.

Бинарните звездни системи са интересни за учените заради турбулентите гравитационни среди, които усложняват начина, по който планетите се образуват от частици междузвезден прах.

Те са и изненадващо често срещани - според астронома Матю Мутершпаух от Щатския Университет в Тенеси около половината от звездите, които могат да се наблюдават от Земята, са бинарни - и определянето на техните планети е изключително важно за предположенията на астрономите за вероятността от извънземен живот.

През 2005 г. Мутершпаух и Мацией Конацки от Полската Академия на Науките организират най-голямото търсене на „планети с кратна орбита". Този проект Мутершпаух нарича за кратко ТАТУИН.

Биохимикът Оингуа Лиу нарича два от протеините, които открива R2D2 и  C3PO, на името на дроидите от планетата Татуин. Подобно на героите от филма протеините са отзивчиви и помагат в процеса на интерференция на РНК.

Снимка: Тhe Ronald Grant Archive/Alamy Stock Photo

Изглежда наименованието на проекта получава одобрението на самия Джордж Лукас - Мутершпаух е поканен за ВИП обиколка на Ранчото Скайуокър, което обхваща близо 2000 хектара земя. Джордж Лукас започва да трупа парчета от този огромен имот през 1978 г., след като филмът „Междузвездни войни" става истински хит и носи на режисьора огромни приходи още с първите си прожекции. Ранчото служи като убежище на Лукас и място, което му дава нужното спокойствие, за да работи свободно, далеч от погледа на обществото.

Макар проектът ТАТУИН все още да не се е натъкнал на нищо интересно, друго търсене на екзопланети с космическия телескоп Кеплер потвърди съществуването им. Конацки продължава търсенето на „планети с кратна орбита" с нова наземна телескопна система, наречена „Соларис", заради едноименния полски научно-фантастичен роман.

Астрономите допускат, че във Вселената има светове, дори още по-фантастични от сухата планета на семейство Скайуокър.

„Вселената е още по-интересна от „Междузвездни войни", казва Конацки. „Съществуват неща, по-изненадващи от онова, което режисьорите могат да измислят".

Стъклените пантофки на Пепеляшка биха се счупили, твърдят физици