сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Чудовищна звездна експлозия чупи всички рекорди

26.1.2016 г.

Астрономи от различни точки на света останаха изумени от рекорден взрив на свръхнова, при който яркостта на експлозията надминава 570 милиарда пъти яркостта на нашето Слънце.

„ASASSN-15lh е най-мощната свръхнова, откривана в човешката история", обяви пред пресата Субо Донг, астроном в Института за астрономия и астрофизика Кавли в Пекинския университет.

Наречена „Убиец" (заради аналогията с официалното й наименование, което на английски наподобява думата assassin - „убиец"), тази свръхнова в момента на взривяването си е изхвърлила в пространството енергия, 200 пъти по-голяма от обичайната за подобна експлозия и два пъти повече от досегашния рекорд. За сравнение - такова количество енергия Слънцето би освободило за период от 90 милиарда години.

За наше щастие титаничната детонация се е случила на 3,8 милиарда светлинни години от нас и не се е отразила на Земята по никакъв начин. Учените обаче продължават да се чудят откъде се е взело това невъобразимо количество енергия. За момента водеща е теорията, че ASASSN-15lh  е родена от експлозията на масивна звезда с невероятни размери - по-големи, отколкото науката към момента допускаше, че са възможни. Умирайки, тази звезда се е превърнала в силно магнетизирана, бързо въртяща се неутронна звезда с диаметър само няколко километра, след което е последвал чудовищният взрив.

Счита се, че ASASSN-15lh е част от наскоро открит елитен клас от свръхнови, описани на 15 януари в научното списание Science. За първи път тя е била забелязана през юни 2015 г. от обсерваторията Серо Тололо, Чили (където се намират и едни от най-мощните телескопи в света).

Защо досега на Марс не е стъпил човек