сп. National Geographic - Август 2019
National Geographic KIDS - Август 2019

Разцъфтя първата циния в Космоса

21.1.2016 г.

Това не е първото цвете, цъфнало в Космоса, но е важна стъпка в търсенето на отговора как астронавтите сами да отглеждат храната си.

През годините астронавтите са отглеждали различни растения, за да разберат дали могат да оцелеят в среда с почти нулева гравитация. Тук може да разгледате плодовете на първите им усилия.

„Цинията е много по-различна от марулята - друго растение, отглеждано в Космоса", уточняват от НАСА. Астронавтите оставили цинията да расте по-дълго и да разцъфне, което е добра практика за отглеждането на космически домати.

На космическата станция отглеждат и родственик на зелето, Arabidopsis thaliana, в прозрачни съдове с гел. Генетичната структура на растението е проста и позволява на учените лесно да разпознават промените, които настъпват в резултат на адаптацията му към микрогравитация.

Растенията усещат в коя посока трябва да растат, дори при пълна липса на гравитация. В опит да разберат този процес по-добре, изследователите изучават структурата на клетките на Arabidopsis thaliana.

Защо досега на Марс не е стъпил човек