сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Първите снимки на планетите от Слънчевата система

19.1.2016 г.

През месец юли 2015 година космическият апарат на НАСА New Horizons прелетя на около 12 500 километра от Плутон и в продължение на няколко дни засне удивителни фотографии от повърхността на планетата.
По този начин беше попълнена колекцията от първи снимки на планетите в нашата звездна система.

Макар че преди няколко години Плутон загуби статуса си на планета и беше "понижен" в планета - джудже, снимките от New Horizons ("Нови хоризонти") завършиха колекцията на човечеството от първи изображения на всяка една от планетите от Слънчевата система.

Меркурий беше фотографиран за първи път от космическия апарат Mariner 10 на 24 март 1974 година. Месец преди това, на 5 февруари 1974 година, същият апарат беше заснел и Венера.

На 23 август 1966 година Lunar Orbiter 1 направи първата снимка на Земята от далечно разстояние (около 385 хиляди километра). Марс пък беше първата планета освен Земята, за която човечеството получи фотографско изображение - на 14 юли 1965 година благодарение на Mariner 4.

На 4 декември 1973 година Pioneer 10 ни показа как изглежда Юпитер отблизо, а през септември 1979 година наследникът му Pioneer 11 засне Сатурн, избягвайки в последния момент сблъсък с една от двете нови луни, които откри.

През 1986 година Voyager 2 добави към колекцията и изображение на Уран, а три години по-късно - на 16 август 1989 година, изпрати към Земята и първата фотография на Нептун.

Забележителната фотосесия на Слънчевата система завърши New Horizons на 13 юли 2015 година, когато благодарение на космическия апарат човечеството видя „сърцето" на Плутон.

NASA обяви, че са открити доказателства за течаща вода на Марс