сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Следи от гигантски динозаври открити в Шотландия

2.12.2015 г.

Пътека от стотици отпечатъци, съхранена във варовиковите скали и пясъчници на шотландския остров Скай, показва, че из древните лагуни са бродили гигантски динозаври.

Отпечатъците представляват най-голямото находище, което е намирано в Шотландия досега. Те показват също така, че зауроподите, едри тревопасни динозаври, подобни на диплодоците и брахиозаврите, са населявали предимно крайбрежните райони.

„Обикаляхме отдалечена част от крайбрежието в североизточната част на острова“, казва палеонтологът Стивън Брюсат от Единбургския университет, който изследвал остров Скай, след като геолог попаднал на кости в района. След цял ден безрезултатно обикаляне Бруюсат и колегата му Том Шалъндс забелязали подобие на голяма дупка, която се оказала динозавърски отпечатък. Той бил един от многото отпечатъци, открити на площ с размери 15 на 25 метра.

Стотици отпечатъци от динозаври на шотландския остров Скай.

Снимка: Стивън Брюсат

Но не само размерът на находището е забележителен. Следите на остров Скай са от средния юрски период (преди около 161 милиона години). Това според Брюсат е един от най-слабо познатите периоди от еволюцията на динозаврите и находката ще помогне на учените да разберат повече за живота на тези древни влечуги.

National Geographic представя невиждано откритие на мумифициран динозавър