сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Птици танцуват степ

20.11.2015 г.

Учените вече знаят, че мъжките африкански сипки, както и техни сродни видове, подскачат и пеят по време на ухажване. Но видеозаписи с висока скорост показват поведение, което дълго е убягвало на човека: както мъжките, така и женските видове играят степ.

“С просто око това не може да се види, защото танцът е изключително бърз“, казва Масайо Сома, един от изследователите от Университета в Хокайдо, Япония,

Разновидностите на сипките изглежда са уникални: „Досега не са ни известни други видове, които използват подобен танц“.

При много видове птици мъжкият се съчетава с повече от една женска. Това означава, че женските трябва да са по-придирчиви, тъй като мъжкият ще има много възможности да предаде гените си, докато при женските тя е само една. В резултат обикновено мъжките се перчат, за да успеят да получат женската.

Разновидностите на сипките обаче са моногамни, което означава, че както мъжките така и женските са особено придирчиви към партньорите си. В техния случай и мъжките и женските се ухажват, като държат парче от материала, предвиден за строежа на гнездото, подскачат нагоре-надолу и пеят.

Тъй като ухажването от страна и на двата пола е изключително рядко при птиците, то представлява особен интерес за учените.