сп. National Geographic - Ноември 2019
National Geographic KIDS - Ноември 2019

Анализ на ДНК разкрива тайнствен братовчед на човека

19.11.2015 г.

Този кътник, намерен при последните археологическите разкопки в Денисовата пещера в Алтай, е важно генетично доказателство за съществуването на денисовия човек – биологичен вид, открит едва през 2010 г. Зъбът е на жена, живяла преди повече от 50 000 години.

Бенче Виола, антрополог от университета в Торонто, който изследвал първия намерен мъдрец на денисов човек, първоначално го взел за зъб на пещерна мечка поради големите му размери и скосени корени. При сравнение на два от намерените зъби в пещерата, Виола установил, че са различни от зъбите на съвременните хора и от тези на неандерталците.

Анализът на вкаменелостта показал, че загадъчните хора, известни като  „денисови хора", са обитавали Евразия наред с други представители на вида Homo Sapiens.

В продължение на стотици хиляди години съвременни хора са живели редом с неандерталците - сроден човешки вид, който изчезнал преди около 40 000 години. Сега се оказва, че част територията на Евразия е била обитавана и от денисовия човек.

Според публикувано през 2010 година изследване неандерталците и денисовите хора са били близки роднини. Сравнение на ДНК позволило на учените от екипа, провел изследването, да предположат, че неандерталците, денисовите хора и съвременните хора са имали общ прародител преди около 500 000 години.

Илюстрация: Чип Кларк, Смитсониев институт

През 2010 г. екипи от генетици и антрополози начело със Сванте Пеебо от Института за еволюционна антропология „Макс Планк" в Лайпциг анализирали пръст на дете от женски пол, което е живяло приблизително преди 41 000 години. Анализът на митохондриалната ДНК на пръста показал, че денисовият човек е генетично различен и от неандерталците, и от съвременните хора. Поради студения климат в Алтай и постоянната температура от 0 градуса в пещерата ДНК-то е успяло да се запази за по-продължителен период от време.

„Мястото е изумително“, казва Пеебо, „тъй като то е единственото в света, където знаем, че са живели три различни групи човеци с много различни истории“.